• Kategorier
  • Veckans Brief
  • Om Oss
  • Annonsera
  • Jobb
  • Tipsa Oss
  • Kategorier
  • Veckans Brief
  • Om Oss
  • Annonsera
  • Jobb
  • Tipsa Oss
  • politik
  • pr
  • lobbying
  • arbetarrörelser
  • Affärer
  • undersökningar
  • Stor
  • debatt
Prenumerera
  • Prenumerera

31 Dec 2022

Handelskammaren som inte lyckades lobba fram höghastighetsbanan

Sydsvenska handelskammaren har rejäla resurser och har lagt krut på att driva frågan om att bygga ut Södra stambanan som en höghastighetsbana. Men bland det första den nya M-ledda regeringen vara att skrota planerna. Sydsvenska handelskammarens vd Stephan Müchler berättar om varför handelskammarens opinionsbildning misslyckades.     

Hur ser ni på regeringens besked?
– Det känns som ett helt felaktigt beslut. Vi vet ju att Södra stambanan, som det handlar om, måste byggas ut. Ska man öka kapaciteten ordentligt måste man bygga två spår till.  Det är obegripligt att regeringen inte anser det.

Stephan Müchler utvecklar:

– Transportföretagen tycker att det är ett bra besked, men det beror på att de bara ser till godstransporter. Vi vill ju att man ska kunna arbetspendla mellan regionerna, och det åstadkommer man inte alls, om man inte bygger ut banan. Dessutom, om man tittar på investeringar i infrastruktur per capita ligger vi strykklass jämfört med Stockholm som ligger 3-4 gånger högre. Det känns inte rimligt.

Var beskedet väntat?
– Nja, det har legat i korten. Man (SD, KD, L och M) har gjort det till en valfråga och försökt lyfta det, vilket är märkligt eftersom Moderaterna själva lanserade höghastighetsbanorna 2014 i Almedalen.

Varför blev det så här?
– Jag vet inte. Ibland får jag intrycket att man (SD, KD, L och M) sökte en konfliktfråga med Miljöpartiet, och att man trodde att Miljöpartiet ville komma åt flyget genom att bygga ut höghastighetsbanan. Men i själva verket handlar det om att bygga en infrastruktur som fungerar i södra Sverige, säger Stephan Müchler, och lägger till:

– När det gäller kostnaden använder man nettonuvärdeskvoten, som används för att visa om infrastrukturprojekt är lönsamma. Men man har inte kunnat förutspå effekten av Citytunneln och andra projekt, jag tror inte många investeringar skulle gå ihop om man bara räknade med nettonuvärdeskvoten.

Hur har ni jobbat med frågan på Sydsvenska handelskammaren?
– Vi har jobbat ihop med våra kollegor på de andra handelskamrarna, den Västsvenska och Jönköpings. Vi är överens om att projektet är nödvändigt, när Fehmarn Bält (förbindelse mellan Tyskland och Danmark) står klar senast 2029 kommer det inte att finnas tillräckligt med kapacitet, Östra stambanan är redan extremt utsatt och det kommer inte att gå att öka godstrafiken.

Hur mycket kraft har ni lagt på opinionsbildningen?
– Vi har lagt ganska mycket kraft på detta och har hållit seminarier med trafikutskottet och haft kontakter med det nya trafikutskottet och försökt att få dem att förstå. Men Tidöpartierna har valt att inte lyssna på det. SD har också gjort en grej av detta och ställt nya stambanor mot att bygga väg. Det är tråkigt. Man kan ju investera i båda samtidigt. Jämfört med hur OECD-länderna investera i infrastruktur ligger Sverige i strykklass.

Varför lyckades ni inte?
– Jag vet inte. Jag tror det finns mänga agendor i det här. En del går ut på att ta politiska poäng på att inte bygga ut järnvägen, man försöker göra det till en Göta kanal, men moderna järnvägar fungerar riktigt bra. Man försöker göra det till att det blir för dyrt, men man kan få en extremt bra utveckling med om man möjliggör större arbetsmarknadsregioner.

– Så är man lite rädd i Stockholm att kommunikationerna till Kastrup ska bli bättre. Tidigare var Arlanda Nordens största flygplats, men är nu bara trea efter Kastrup och Gardemoen. Stockholmsmaffian har nog sneglat på det, men det vill de inte erkänna.

Vad händer nu?
– Vi kommer at fortsätta att driva frågan. Problemen kommer att bli alldeles uppenbara. Det kommer att stå  väldigt klart när Fehmarn Bält öppnar. Tillgängligheten för tåg bli bara värre och värre och det är en effekt av att infrastrukturen inte fungerar. I de flesta fallen är det den fasta infrastrukturen fallerar och inte det rullande materialet.

Rolf van den Brink

Jobbar främst med nyheter, reportage och foto och leder det redaktionella arbetet, men ägnar också rejält med tid till den löpande driften av företaget. Har jobbat på Dagens Opinion sedan 2009.

rolf@dagensopinion.se

Dela inlägg

Share on Facebook Share on Twitter Share on LinkedIn Share on WhatsApp

Ämnen

infrastrukturlobbyingopinionsbildning

Liknande artiklar

Verktyg och strategier som moderna team behöver för att hjälpa sina företag att växa.

2025-10-27, 05:59

Därför nobbar Sacos styrelse en egen tidning

Fackförbundet DIK har inför kongressen föreslagit att centralorganisationen Saco skaffar en egen tidning, något som de andra centralorganisationerna TCO och LO driver. Men styrelsen avslår motionen.

arbetsmarknadmedieropinionsbildning
2025-10-25, 08:52

Vad gör regeringen för att folk ska sluta köpa knark, Gunnar Strömmer (m)?

Tidöregeringen prioriterar hårt att bekämpa de kriminella gängen och deras narkotikaaffärer. Men vad gör regeringen för att få svenskarna sluta köpa knarket som finansierar gängen. Justitieminister Gunnar Strömmer (m) får frågan.

opinionsbildningpolitik
2025-10-21, 09:48

TCOs ordförande sågar Erik Slottner (kd)

Civilminister Erik Slottner (kd) får sin kompetens i frågasatt av TCOs ordförande Therese Svanström. Detta efter att han och KD-ledamoten Larry Söder publicerat en film på Instagram där de förklarar att antalet myndigheter måste minska, något som de demonstrerar med att  riva bort post it-lappar med myndigheternas namn. 

arbetsmarknadopinionsbildning
2025-10-20, 13:24

Komexpert mobiliserar 500 000 arbetslösa till valet

Han beskriver sig på Linkedin som ”en schweizisk kniv i kommunikation”. Men det har inte gett några jobb och nu har Erik Normark tröttnat och tänker mobilisera 500 000 andra arbetslösa lagom till valet.

opinionsbildning
2025-10-20, 07:28

Riksförbundet M tar strid om elbilsstöd – sågar regeringen

Bilistorganisationen M, icke att förväxla med Moderaterna, tar strid om subventionering av elbilar.

opinionsbildning
2025-10-15, 11:28

LRF kommenterar Anna-Karin Hatts avgång

Anna-Karin Hatts förra arbetsplats LRF kommenterar hennes avhopp efter fem månader som partiledare för Centerpartiet.

opinionsbildning
2025-10-14, 05:48

Läkarförbundet: Möjliggör fler läkardrivna vårdcentraler

Det går för trögt med att genomföra lagen om att patienter ska ha rätt till en fast läkarkontakt, anser Sveriges Läkarförbund och tycker att regeringen ska sätta press på regionerna. Bland annat föreslår förbundet att regeringen ”möjliggör fler små, läkarägda och läkardrivna vårdcentraler”.

opinionsbildning
2025-10-01, 05:42

Opinionsbildarna om Trafikverkets 12-miljardersplan

När Trafikverket presenterade sin plan för hur 1 171 miljarder kronor ska fördelas på infrastruktur de närmaste tolv åren påverkas ett flertal opinionsbildande organisationer. Här är ett axplock av deras åsikter.

infrastrukturopinionsbildning
2025-09-23, 06:31

SDs och näringslivets tankesmedjor gör gemensam sak (dn)

På DN Debatt förespråkar näringslivets tankesmedja Timbro och SDs dito Oikos att resonemangsäktenskapet mellan regeringen (KD; M och L) och SD ”måste bli äkta kärlek” och lämnar 132 reformförslag varav flera kan anses kontroversiella.

opinionsbildning
2025-09-22, 08:24

”Kräver mer” ”Tondövt” – opinionsbildarna om budgeten

UPPDATERAD. Kommentarerna till den M-ledda regeringens budget för 2026 strömmar in från Opinionsbildarsverige. Följ flödet här.

opinionsbildningpolitik
Se alla nyheter

Utvalda kategorier

AffärerAnnonsdebattprAlmedalen
Rolf van den Brink

Rolf van den Brink

2025-06-19, 09:39

”Krisvarning när kvinnorna tar över politiken”

2025-04-02, 09:02

”Sex-säkerhetsbomben (l) i regeringen”

2025-03-16, 12:55

”Northvolt visar vägen för nya påverkansmetoder – och böcker”
Se alla

DO JOBB

Inga lediga jobbannonser.

Se alla platsannonser

Mest läst

  • Magnus Ranstorp och Paulina Brandberg söker samma jobb
  • The Labyrinth värvar liberalt
  • Här är vinnarna i Swedish Content Awards 2025
  • Veckans Brief: Fackförbundens komstrategier inför…
  • Ebba Busch (kd) stuvar om bland statssekreterarna

Minst läst

  • Reinfeldt: I första hand Miljöpartiet i andra S…
  • Seklets energi: Centerpartiet sågar kärnkraften
  • Ander(s) Lago låter Manpower fixa jobben
  • Kd skrotar ”verklighetens folk”
  • Centern röstar på kärnkraft – för att den inte …

Dagens Opinion är medieföretaget som riktar sig till engagerade och intresserade proffs inom opinionsbildning och digitalisering. Vår ambition är att utveckla, utmana och underhålla vår kunniga publik med hjälp av journalistik av hög kvalitet. Vi lever främst på intäkter från vårt innehåll, i huvudsak från betalande prenumeranter eller temasponsorer som vill driva frågor, sätta agenda eller överföra kunskap via vårt redaktionella innehåll.
Dagens Opinion startades år 2009.

Dagens Opinion är politiskt obundet och drivs som ett privatägt oberoende aktiebolag med säte i Stockholm.

Ansvarig utgivare

Rolf van de Brink

rolf@dagensopinion.se
  • Veckans Brief
  • Dagens Opinion
  • Användarvillkor
  • Privacy Policy

© 2024 Dagens Opinion.

  • Twitterx
  • Linkedin
  • Facebook
  • Instagram