Seo-konsultföretagen har en pågående liten rolig och transparent kamp på Google.
Den 4 april publicerade seo-konsultföretaget Pineberry en tweet med en bild på Googles sökresultatsfält som visar hur konkurrenten Getupdated köpt annonsyta för sökordet ”Pineberry” på sökmotorplattformen.
I Getupdateds annons på ordet Pineberry lyder annonsen ”Nu blev det nog fel – Du menade väl Getupdated?” och en länk till Getupdateds egen sajt.
Men Pineberry vek inte ned sig.
I tweeten finns texten ”Nä, @Getupdated_se, de menar Pineberry – Annars hade de googlat er” och i bilden syns även hur Pineberry svarat med sig egen annons precis under Getupdateds annons, som lyder ”Nä, jag menade Pineberry – Annars hade jag googlat er” följt av en länk till egen sajt.
Seo-konsulterna tycks driva en både innovativ och transparent maktkamp på Google.
Beaconomist har pratat med Michael Wahlgren, grundare av Pineberry, om detseo-kriget som pågår på Google.
Kan du berätta lite om detta från er sida?
– Jag blev uppmärksammad av en vän att Getupdated annonserade på vårt namn. Att branschkollegor annonserar på vårt namn har hänt ett par gånger tidigare. Det som var speciellt denna gång var att Getupdated gjorde det med en rolig annons där de sa att de som googlat på vårt namn nog googlat fel. När jag visade upp annonsen på vårt kontor kläcktes idén att vi skulle svara på deras annons med en ännu roligare annons. Vilket vi sen också gjorde, förklarar Michael Wahlgren.
Varför hände det här?
– Jag vet inte varför Getupdated började annonsera på vårt namn, det får du fråga dem om. Vår del i det hela är att vi svarade på deras annons med en egen annons.
Pågår ett litet seo-krig?
– Nej.
Är det vanligt att sånt här händer i er bransch?
– Nej, det är inte vanligt. Under de senaste tio åren har det hänt ett par gånger att en branschkollega annonserat på vårt namn. Min uppfattning är att det inte är en effektiv strategi i vår bransch. I konsumentbranscher, där konkurrerande företag erbjuder exakt likadana produkter, kan det däremot fungera bättre.
Anser du att det här påverkar Pineberrys verksamhet negativt?
– Inte i praktiken. De som googlar på "Pineberry" känner till oss och letar efter just oss. Det är sällan de väljer att klicka in på något annat. Med tanke på att det blev en uppmärksammad händelse har det snarare påverkat oss positivt.
Hur viktigt är det att ni äger annonsytan under "Pineberry"?
– Vi skulle såklart gärna se att ingen annonserar på vårt namn. Samtidigt, som jag nämnde tidigare, spelar det i praktiken inte så stor roll.
Har ni pratat med Getupdated efter detta?
– Nej, det har vi inte.
Beaconomist har sökt Getupdated för en kommentar.
Rolf van den Brink
DO JOBB
Inga lediga jobbannonser.