Krisdrabbade Swedbank tar in Kreab som ny kommunikationsbyrå.

Uppdraget är att återställa förtroendet för banken. Detta berättar Swedbank i ett pressmeddelande.

Det innebär att den tidigare byrån Brunswick tappar sitt uppdrag, enligt bekräftad uppgift.

– Vi blev kontaktade för några veckor sedan, berättar Kreabs Sverigechef Bengt Ludvigsson.

Vad ska ni leverera?
 – Vi lämnar åt våra kunder om de vill berätta om vad vi hjälper dem med. I det här fallet står det i ett pressmeddelande vad vi har för uppdrag, vilket ju är lite ovanligt. Men mer än det som står i pressmeddelandet kan jag inte säga. Mer än att det är ett väldigt intressant uppdrag.

Är det ett temporärt eller löpande uppdrag?
 – Sådant kommenterar vi inte. Men vi har alltid ett långsiktigt engagemang i alla kunduppdrag av det här slaget.

Vilka av era konsulter kommer att jobba med uppdraget?
– Vi har ett team med antal olika kompetenser, men vi går inte in på några detaljer om det heller.

Kommer ni att samverka med någon mer byrå eller är ni ensam leverantör?
Vi har ett eget uppdrag. Och som det står i pressmeddelandet handlar det om att stötta styrelse och vd.