SAS ville i sin senaste reklamfilm visa vad flygbolaget och dess reklambyrå anser att Skandinavien står. Den bilden skiljde sig dock från en del av svenskarna, inte minste de som läser medier som Nyheter idag, Fria tider, Samhällsnytt och Flashback.

Även politiker har reagerat:

Charlie Weimers, EU-parlamentariker för SD skriver på Twitter: Har inte haft flygskam tills jag såg SAS reklamfilm ”What is truly Scandinavian? And the answer is: absolutely nothing.” Tror ni på @sas  att det är lyckat att rikta sin reklam till oikofobiska miljöpartister? Kommer undvika SAS i fortsättningen”.

I reklamfilmen, som har tagits fram i Danmark, inom reklamkoncernen NOA , ger en rad olika människor exempel vad som absolut inte är skandinaviskt. Knorren på slutet är att det skandinaviska egentligen är att resa ut i världen (helst med SAS), inspireras och skapa nya saker av sina intryck.

På Flashback startades omgående gruppen: ”SAS lanserar vidrig, anti-Skandinavisk reklamfilm”.

Nu tycks flygbolaget ha plockat ner reklamfilmen från sin Youtube-kanal.

SD-nära medier som Nyheter Idag slog på stora trumman.

Kön är lång till SAS presstjänst. Dagens Opinion har tagit en kölapp.