I kväll går deadline ut för distributionsavtalet  mellan TV4 och Com hem, som tycks ha blivit ännu mer infekterat sedan Telia förvärvade TV4 och konkurrenten Tele2 förvärvade Com hem, med 1,45 miljoner kunder som nu riskerar att bli utan TV4.

”Telias motvilja att förhandla visar att de istället vill begränsa antalet konkurrenter och därmed minska kundernas valfrihet,” har Tele2s vd Anders Nilsson, gått ut med under veckan.

Telia förnekar dock inblandning i förhandlingarna.

– Det är en vanlig affärsförhandling mellan TV4 och Com hem, säger Telias presschef Irene Krohn.

Nu på morgonen har TV4 bjudit Com hem på en ”julklapp” via mejl till Anders Nilsson, efter förhandlingar i går. Com hem ska utan ersättning få distribuera TV4 till 10 januari.

”TV4 vill med detta initiativ undvika att kommersiella meningsskiljaktigheter förstör julefriden för miljoner svenskar”, skriver Mathias Berg operativ chef på TV4, i ett pressmeddelande.

På detta svarar Tele2 (inte Com hem):

”Vi ser nu fram emot att prata med Telia för att säkerställa att julklappen inte bara är ett försök från dem att förhala förhandlingarna ytterligare, och något som TV4-tomten kommer dra tillbaka så snart den annonstäta perioden är över i januari. Om de bekräftar att de ger oss rättigheter så att alla tv-tittare fortsatt ska ha möjlighet att titta på TV4-kanalerna och C More på det sätt de själva vill, så kommer vi inte behöva släcka ner kanalerna inatt”.

Blir inte konflikten löst, kommer inte bara tittarna, utan även reklamköparna i kläm.

– De har löst det i sista minuten tidigare, men om det händer blir det rörigt för oss. Det försvinner mycket rating (annonsräckvidd) över natt och vi har kampanjer bokade som vi i så fall måste få betalt för, säger Jochum Forsell, senior partner på mediebyrån Hear.