Tankesmedjan Timbro anklagar Aftonbladet för ”publicistiskt dubbelspel”.  Här ger Aftonbladets publisher Lena K Samuelsson sin syn på det.

Timbros Johan Ingerör anser att Schibsteds opinionschef Karin Pettersson dels angriper Schibsteds konkurrenter som Amazon, Facebook och Google och dels lobbar mot svenska politiker ”synbart från ett neutralt journalistperspektiv”. Detta från sin plats som krönikör i Aftonbladet.

Lena K Samuelsson mejlar till Dagens Opinion:

”Jag får tacka vännerna på Timbro för att de uppmärksammat att info-rutan om Karins nya uppdrag fallit bort, det är nu åtgärdat”.

Lena K Samuelsson skriver vidare: ”I övrigt menar jag att frågorna kring hur de amerikanska plattformarna påverkar medierna och därmed demokratin är några av vår tids största. Det vet rimligen Timbro också.”

Lena K Samuelsson försvarar Schibsteds ”lobbyist”:

”Karin Pettersson har ägnat flera år åt att tänka runt den digitala transformationen och är en lysande skribent, känd för våra läsare. Därmed självklar som kolumnist i Aftonbladet.”