Om reklambyråerna dominerade i utmärkelsen 100-wattaren, så var det pr-byråerna som vann flest medaljer i pr-branschens årliga utmärkelse Spinn. JMWGolin var byrån som fick flest medaljer.

Bland uppdragsgivarna fick Max och Göteborgs Filmfestival två guld vardera. Men Göteborgs Filmfestival fick även ett silver.

medaljligan bland byråerna
JMWGolin 3G 1S

Stendahls 2G 1S

Perfecf Fools 2G

Wenderfalck 1G 2S

Nord DDB 1G 1S

Vinnarna i Spinn 2019

årets innovationskampanj
Grönborg Live, Oddset – Svenska Spel Sport & Casino, Perfect Fools

silver: Feel the sound, Samsung Electronics Nordic, Wenderfalck

årets integrerade kampanj
Delifresh Plant Beef, Max, JMWGolin/Acne/Starcom
silver: The World’s Most Claustrophobic Cinema, Göteborg Film Festival , Göteborg Film Festival

årets internationella kampanj
Refrigerdating, Samsung, Wenderfalck

årets konsumentkampanj
Vi Skapar Historia, Adidas, Jung Relations
silver: Old Milk, Coop, Edelmann Deportivo Sthlm

årets realtidskampanj
Game of Thrones Anti Spoiler-kit, Telia, JMWGolin

årets samhällsinformationskampanj
Mönstringslinsen, Rekryteringsmyndigheten, Familjen
silver: årets samhällsinformationskampanj, Yalla! Körkort, Trafikverket, Gullers Grupp

årets thought leader
Vi kan alla bli mer klimatpositiva, Max, JMWGolin
silver: Kvdbil: Begbilsexperten, Kvdbil, Spotlight
silver: Delicato, Delicato, Nord DDB

årets varumärkesbyggare
Varumärket som klev upp ur ankdammen, Egmont Publishing, BCW

silver: Allt annat än olidligt, Lidl, JMWGolin

årets non-profit
The World’s Most Claustrophobic Cinema, Göteborg Film Festival, Stendahls

Aynur Isayeva, konsult på Gullers, utsågs till Årets Rookie.

Helene Schöldsten, kommunikationschef på WSP, fick utmärkelsen Årets Kund.