Arla lanserar en ny laktosfri mjölk som till hälften består av havre. Tanken är att skapa ett nytt segment. Men förstås öppnas även möjligheter att slå tillbaka mot Oatly som genom massiv marknadsföring försöker konvertera mjölkkonsumenter till havre-dito.

– Vi är enormt stolta över att lansera denna produkt som många konsumenter frågar efter, säger Kristina Hammerö, kategorichef för mjölk på Arla.

Hon ger en bakgrund till lanseringen:

– Vi vet att 80 procent undviker artificiella tillsatser i mat och dryck, och bland konsumenter som föredrar växtbaserade produkter ligger siffran på 90 procent. Det är en paradox eftersom växtbaserade produkter innehåller många tillsatser. Med Milk & Oat kan vi erbjuda en ny produkt utan tillsatser och som innehåller dubbelt så mycket protein. Och den smakar väldigt gott.

Kan man säga att också har fått en plattform där ni kan visa hur många tillsatser Oatlys produkter innehåller?
 – Gör man den reflektionen, kan vi konstatera att det inte finns någon som gör det vi gör. Vi lanserar en innovation på marknaden. Vi har fått enormt mycket positiv respons från handeln som får ett nytt segment.

Arla lanserar i dag i Sverige, men Havre & Mjölk kan komma att lanseras på fler marknader.  Arla ska sjösätta en större, rikstäckande kampanj som ska få fart på konsumenterna.

– Vi kommer att stötta lanseringen med en stark mediekampanj och trial (testning) av produkterna. Nästa vecka kör vi igång reklamfilm och det blir 360-kommunikation i alla kanaler man kan tänka sig.

Vad skickar ni för signal till Oatly?
 – Vi skickar ingen som helst signal. Vi är superstolta över att ha kunnat lansera den här innovationen som så många konsumenter efterfrågar, säger Kristina Hammerö.

Havre & Mjölk finns i tre varianter, Original, Till kaffet och Choklad.