Fredrik Pallin, rådgivare och föreläsare inom digital kommunikation och pr delar med sig av tips och trix för effektivt content till sociala medier.

Fredrik Pallin anser att det är viktigt att först göra grundläxan och ta fram en strategi, mätmetoder och göra en nollmätning för att ta fram sociala medier-content effektivt.

– Vad går att samordna, digitalisera och modernisera? Titta sedan på vilka resurser ni har internt för att skapa ett engagerande innehåll. Vad kan ni göra internt och vad behöver ni för externt stöd. Går det att utbilda några medarbetare så att de får bättre förutsättningar att skapa ett engagerande innehåll?

Vilka typer av content som ska tas fram beror på vilket företag det handlar om och vilken slags verksamhet det är, men de finns några övergripande trender att följa.

– De stora trenderna är att vi gått från text till bild och nu mot rörligt. Många bolag har fortfarande en tonvikt på text. Börja med att fundera på hur ni kan ersätta skriftlig text med rörligt. Gör hellre intervjuer med befattningshavare än att skriva trista artiklar.

Fredrik Pallin anser att det första som måste finnas på plats för att komma i gång är mod, engagemang och utifrånperspektiv.

– Detta skall sättas i kontrast till hur det faktiskt ser ut på många företag: ’Vi vågar inte publicera för det är inte perfekt’, ’vem på företaget ska hinna eller orka engagera sig kring vårt innehåll?’, ’ det vi gör är viktigast i hela världen’ och ’det vi gör är viktigast i världen’, brukar det låta.

Istället krävs det en effektiv och snabbfotad organisation med mandat att publicera innehåll.

– Och med ett mindset där man sätter företagets nyheter i ett bredare perspektiv så att det blir intressant även för dem utanför företaget.

Det viktigaste att tänka på är att skapa en organisation som är engagerad i företagets innehåll.

– Låt inte företagets innehåll bara hanteras av en ’innehållsavdelning’, se till att fler avdelningar och personer är engagerade. Inventera bolaget på experter och bra innehållsmakare.

Vad kan lättast effektiviseras?
– Se till att ha en omnistrategi för allt material ni jobbar med. Gör ni en kundtidning – hur kan ni bryta ner den till 100 mindre delar att pytsa ut i olika kanaler för skapa engagemang? Har ni ett kundcase – hur kan ni ta ut det i filer kanaler så att det är värt att investera lite extra i att dokumentera det? Genom att spänna bågen lite extra när ni väl tar fram material går materialet att använda på flera olika sätt.

Vilka verktyg rekommenderar du?
– Om en vanlig Youtuber klarar att få en miljon visningar med hjälp av en mobil, ett stativ, en mikrofon och en dator, borde väl du också klara det?

Inget mer?
– När det kommer till rörligt kommer man långt med bra smartphones och mikrofoner. Jag har nyligen haft en videoskola med en kund där ett urval medarbetare blev videoambassadörer utrustade med stativ och mikrofoner till sina telefoner. För att sedan få bra kvalitet på filmerna har vi ett samarbete med en filmbyrå som redigerar ihop det med förfilmat bakgrundsmaterial.

För att hålla ned kostnaderna anser Fredrik Pallin att ett företag bör utnyttja det interna engagemanget.

– Utbilda medarbetare att hantera teknik och köp bara in det ni verkligen inte behärskar.

Är innehållet bra kan det återanvändas.

– Sätt det i ett nytt sammanhang med några kompletterande tillägg. Någon annan part kanske kan använda ert material och därmed ge er ny trafik?

Fredrik Pallin anser även att företag bör våga sig på användargenererat content.

– Det farliga är att du inte har kontroll, det härliga är att det kan skapa högt engagemang.

”Härligt härligt men farligt farligt om man gör det på fel sätt”, säger Fredrik Pallin om automatisering.

– Om målgruppen upptäcker att innehållet är automatpublicerat utan anpassning för kanalen kan det falla platt.

Fredrik Pallin tycker att de flesta politiska partier jobbar effektivt och bra med content och att de kan verka som inspiration för företag.

– Men titta framförallt på vardagshjältarna, till exempel lokala klädbutiker, inredningsaffärer och blomsterhandlare. Där finns det många duktiga entreprenörer som bygger sin försäljning och sina relationer på Instagram och Facebook.

Vilka vanliga misstag gör aktörer och hur undviker man dessa?
– De har för höga ambitioner som de inte orkar fullfölja eller fokuserar på det de själva vill berätta snarare än det målgruppen är intresserad av att höra.

fem snabba tips för effektivt sociala medier-content
– Strategin först: Varför? Vilka kanaler? Hur?

– Organisation: Hur skapar vi engagerande innehåll på ett bra sätt?

– Mod: Våga testa, våga göra fel

– Rätt teknik: Behöver inte vara superdyrt, men satsa på bra ljud och textning.

– Uthållighet: Gör du rätt kommer det att visa sig förr eller senare.

DO JOBB

Almega Tjänsteföretagen söker förbundsdirektör

Almega Tjänsteföretagen söker en strategisk och engagerad förbundsdirektör som vill leda och utveckla vårt arbete för att stärka tjänstesektorn. Vi samlar en mångfald av branscher...

Dagens opinion söker praktikant inom marknadsföring och media

om oss Dagens Opinion riktar sig till engagerade och intresserade proffs inom opinionsbildning, kommunikation och samhällsförändring. Vår ambition är att utveckla, utmana och underhålla vår...