Appelberg Publishing Group har en ny vd i Elin Sahlström, som rekryteras internt från tjänsten som filmchef på contentbyrån. Nu ska hon utveckla byråns b2b-affärer med strategin att alltid sätta storyn första rummet.

Elin Sahlström har en bakgrund inom rörlig bild. Innan Appelberg och tjänsten som filmchef var hon vd för produktionsbolaget Pointbreak och har även jobbat med tv för Meter, Mastiff och UR. Nu efterträder hon Göran Lind som vd på Appelberg, som väljer att lämna byrån.

– Det känns väldigt spännande. När man såg sig om efter ett nytt ledarskap fick jag frågan och kände att det var en utmaning som jag inte kunde tacka nej till, så det var bara att hoppa på, säger Elin Salhström.

Uppdraget innefattar och utveckla contentbyråns b2b-affär och varumärke.

– Appelberg har ett otroligt starkt varumärke som det är redan idag och en unik ställning inom content marketing för b2b. Det är en position som vi ska behålla och framtidssäkra. Vi ska fortsätta vara proaktiva och föreslå modiga lösningar för våra kunder. Det ser jag väldigt mycket fram emot.

Rörlig bild ökar inom content, du kommer själv från tjänsten som filmchef, hur ska vi tolka Appelbergs filmsatsning genom att utse dig till vd?
– Det är sant att efterfrågan på film ökar, och att jag har den bakgrunden är såklart en fördel. Men valet av mig handlar främst om vad jag kan göra för Appelberg i form av mitt ledarskap och min förmåga att bygga starka team. För oss kommer storyn först, och medieslag och kanalval senare, och det ska vi fortsätta med. Vi begränsar oss inte till film.

Elin Sahlström berättar att efterfrågan på b2b-content växer ständigt.

– Och det är inte så konstigt. När det gäller dyra och komplexa köpbeslut som inom b2b är det avgörande att du kan bevisa att du är en aktör som leder och driver utvecklingen inom din bransch. En position som trovärdigt byggs med hjälp av content marketing.

Vilka är trenderna inom b2b-content?
– Påkostat, affärsdrivande och sökoptimerat.

Vilka tre saker ligger högst upp på agendan hos dig nu?
– Rekrytera en ny filmchef, lära känna våra kunder och Almedalen. Och sen, såklart, semester och tanka energi för en händelserik höst.