Under år 2017 ökade Bonniers e-handelsbolag Adlibris omsättningen, men mer än halverade rörelseresultatet. Istället för att generera stora vinster för ägarna investerade Adlibris tungt för att bland annat förbereda sig på Amazons ankomst till Sverige. För sjuttonde året i följd. Men mest spänd verkar vd Johan Kleberg vara på stundande Black Friday.

År 2017 ökade Adlibris omsättningen med 12 procent till 1,62 miljarder kronor. Rörelseresultatet minskade från 57 till 22 miljoner kronor samtidigt som personalstyrkan ökade från 289 till 402.

– Vi investerade i logistik, nya kategorier och it, förklarar Adlibris vd Johan Kleberg.

Vad gäller logistiken har Adlibris byggt ut butiksnätet.   Frågan är hur ett butiksnät fungerar år 2018?

– Det funkar bra. Men vi har fortfarande jobb med att använda butikerna som logistikpunkter. Vi kommer att försöka använda butikerna även som lager för de kunder som absolut inte vill komma till butik.

Johan Kleberg berättar att Adlibris gör ”stora satsningar” i logistiksystemet men även på it-sidan.

– Vi utvecklar gränssnittet för både desktop och mobil. Vi ser en fortsatt stor förflyttning mot att kunderna vill ha en enklare upplevelse.

Men det är inte mobile first som gäller. Konsumenterna vill inte ha någon extra funktionssprakande variant i datorn.

– Det är mobile only. I dag är det bäst att desktop ser ut som i telefonen.

Vad gäller konsumentbeteendena ser Adlibris med spänning fram hur årets Black Friday (23 november) och Singles Day  (11 november) utvecklas.

– E-handeln kommer att öka otroligt mycket på Black Friday. Och då är det en frågan om det beror på Black Friday eller om också en större andel av handeln har flyttats till nätet. Det får vi se de första tecknen på i år. För vår del vill vi vill vi driva försäljningen så mycket som möjligt mot julhandeln.

Underliggande noterar Adlibris att konsumenternas motstånd mot e-handeln luckras upp.

– Allt fler personer handlar allt oftare. Frekvensen ökar och och i allt färre produktkategorier väljer folk bort e-handeln.

Den som har varit inne i en Adlibris-butik har noterat att det inte bara finns böcker på hyllorna utan även leksaker och godis och annat där. Så vad ska bokhandeln Adliblris vara framöver?

– Allt för dina intressen kring hemmet.

Adlibris låter kunderna styra vilka kategorier som ska finnas i utbudet.

– Vi gör mer av det som funkar bra och som har en hög efterfråga och där vi får kämpa lite mer, gör vi mindre.

Ska Adlibris vara en diversehandel snarare än en bokhandel?
– Vi vill behålla den anknytningen (till böcker). Vi är marknadsledaren på böcker online och både företaget och personalen är passionerade kring böcker. Så även om vi blickar framåt kommer hjärtat av affären att bestå av böcker.

Hur gör ni för att hitta kunder?
– Som alla andra kommunicerar vi med våra nuvarande kunder och gör kampanjer i digitala kanaler och köper trafik.

Adlibris jobbar också med breda räckviddskampanjer i traditionell tv, men även i nyare kanaler som poddar.

Johan Kleberg nämner också en ny räckviddsfavorit.

– Vi har börjat med ambassadörer (influencer marketing) som upplägg.

Men blir ni inte då beroende av influerare av kött och blod?
– Vi lägger omfattande resurser på performance-kanaler som Google och retargeting. Vi lägger en mindre del av vår ad spend på räckviddskanaler för att förklara att vi säljer böcker och där ser jag en förflyttning till nya kanaler.

Förstås ställer Beaconomist den obligatoriska frågan till Johan Kleberg:

Hur gör ni inför Amazons förväntade start på den svenska marknaden?
– Det känns som vi har jobbat med den frågan i 17 av våra 20 år. I 17 år har vi varit nervösa men och inspirerade av Amazons inträde.

Kommer Amazon i gång i Sverige i år, blir det till Black friday, tror Johan Kleberg.

– Förhoppningsvis leder det till en ökad andel för e-handeln. Sedan kommer de (Amazon) kanske att ta en del av tillväxten.

Johan Kleberg tror att andra än Adlibris kan drabbas hårdare om och när Amazon kliver in i Sverige.

– Vi har förberett oss i 17 år och sett dem som både konkurrent och inspirationskälla. Andra e-handelsaktörer kanske ha förberett sig i 17 dagar eller veckor.

Johan Kleberg säger att han ännu inte sett röken av Amazon, mer än i form av en av datorhallarna företaget bygger för sina molntjänster i Sverige. Om Amazon hade gått all in med e-handel i Sverige, borde ett logistiksystem ha siktats.

– Ett starkt Amazon är kopplat till en stark leverans. Det går inte att jämföra med Netflix som kunde lansera med stor kraft utan logistik på tv-sidan. En lansering utan logistik för Amazon, kommer att vara stark, men inte jämförbar med en lansering med egen logistikanläggning, säger Johan Kleberg och konstaterar att Amazons närmaste logistikanläggningar finns i Tyskland och Storbritannien.

Borde inte Amazon köpa Adlibris av ägarna Bonnier för en snabb start i Sverige?
– Det har i alla fall inte jag hört något om.

Rolf van den Brink

Jobbar främst med nyheter, reportage och foto och leder det redaktionella arbetet, men ägnar också rejält med tid till den löpande driften av företaget. Har jobbat på Dagens Opinion sedan 2009.

rolf@dagensopinion.se