Pr-byrån Westander vill skruva om affärsidén så att byrån undviker att göra reklam.

Målet är enligt programförklaringen att ”dels distansera företagets verksamhet från reklamtrötthet, dels lyfta fram samhällsengagemang och varumärkesbyggande”.

Ni säger att ni ska distansera er från reklam och reklamtrötthet, har ni jobbat med reklam
– Vid behov hjälper vi våra uppdragsgivare med exempelvis annonsering i sociala medier, copytexter och native-annonsering. Däremot vill vi undvika att profilera varumärket med reklamtjänster, som mer sällan uppfattas vara värda vårt enhetliga timpris på 2 400 kronor, svarar Westanders vd Patrik Westander på Dagens Opinions mejlfrågor.

Mer konkret, vad innebär den förändrade affärsidén för hur ni driver byrån och vad ni erbjuder?
– Genom att byta ut det alltför snäva ”skapa publicitet” mot ”stärka varumärket” blir det mer naturligt att vidareutveckla våra tjänster inom exempelvis varumärkesstrategi, ledarskap och hållbarhet. Genom att kontrastera pr mot reklam uppmuntrar vi tydligare alla de företag som i dag har en reklambyrå att stärka sin kommunikation genom att också ha ett löpande samarbete med en pr-byrå, säger Patrik Westander.

Reklam används ju till att få konsumenter och intressenter att agera på ett önskat sätt, hur kan ”samhällsengagemang” användas till att konvertera på ett liknande sätt?
– Deltagande i samhällsdebatten är den ultimata varumärkesbyggaren. Hälften av svenskarna, 48 procent, tycker det är viktigt att de varumärken de som konsumenter väljer visar samhällsengagemang, till exempel genom att ta ställning i en aktuell samhällsfråga. Det visar en Sifo-undersökning beställd av oss på Westander, säger Patrik Westander.