Westander blir en av få byråer i Stockholm som inte sitter innanför tullarna. Byrån lånar ut sin vinstudelningsidé till konkurrenten Lennox och tycker det är skillnad i kvalitet som avgör vilka byråer som klarar av att vara lönsamma under corona-krisen.

Westander lämnar efter en lägre tid Söder som bas för verksamheten. I stället flyttar byrån under augusti till större lokaler i nya skyskrapan, Sthlm 01 i Hammarby Sjöstad. Där flyttar Westander in på sjuttonde våningen.

–  Vi letade länge och det här var den bästa lokalen vi kunde hitta. Det kostar mycket tid och pengar att flytta, men vi får fina lokaler i en spektakulär byggnad och kan rita lokalen helt efter våra behov och välja rätt storlek för att kunna fortsätta expandera, förklarar Westanders vd Patrik Westander.

Hur många får ni plats med?
 – Vårt våningsplan är på 1 100 kvadratmeter och vi har utformat lokalen för cirka 50 arbetsplatser.

Ni hamnar utanför Stockholm city?
 – Vi ser Hammarby Sjöstad som ett nytt affärsdistrikt som växer fram, en kort promenad från Skanstull och Gullmarsplan. Staden håller på att flytta söderut.

Lennox har lånat er idé om att dela ut delar av vinsten till de anställda. Hur ser du på det?
 – Lennox vd hörde av sig till mig för att diskutera våra erfarenheter av vinstdelning och få veta mer om detaljer i Westanders upplägg. Jag tycker det är ett väldigt klokt drag av Lennox, särskilt nu i en lågkonjunktur. Vinstdelning uppmuntrar till lagarbete och skapar fokus på lönsamhet.

Under det första halvåret halverades Westanders rörelseresultat till 4,4 miljoner kronor. Vinstmarginalen minskade till 17 procent. Byråintäkten låg på 25,5 miljoner kronor under första halvåret, en minskning med 3,6 miljoner eller 12 procent jämfört med första halvåret 2019.

– Vi har varit lönsamma varje månad under det första halvåret, även om intäkterna minskade med som mest 37 procent i maj. I juni vände intäkterna snabbt uppåt igen och vi gjorde vårt bästa juniresultat hittills på över 1 miljon kronor.

Hur går helåret?
– Det andra halvåret har börjat lika bra som det första slutade och nu känns det stabilt inför hösten. Vändningen i juni handlade nog både om en ökad framtidstro och en uppdämd efterfrågan. Den inställda Almedalsveckan ökade vi intäkterna med 50 procent jämfört med förra årets Almedalsvecka. Samtidigt är det förstås ingen som kan veta hur det går med en eventuell andra våg av coronaviruset.

Varför lyckas ni tjäna pengar nu?
 – Jag tror att olika kvalitetssegment av pr-branschen påverkas olika. I tider av oro och lågkonjunktur går det som regel bra för kvalificerade rådgivare och mindre bra för redan prispressade resurskonsulter, säger Patrik Westander.

vet du mer?
tipsa anonymt här