Trafikborgarrådet i Stockholm, Daniel Helldén (mp), lyfter i ett inlägg på twitter fram den tyska biltillverkaren Volkswagen, som år 2015 avslöjades med att ha lurat kunderna med uppgifter om hur mycket de dieselbilarna egentligen släppte ut.

I sitt inlägg ger Daniel Helldén köpsignaler och skriver att ”man kan förhandsteckna på VW” och skriver vidare: ”enligt uppgift lågt pris, lång räckvidd”.

För Dagens Opinion berättar Daniel Helldén om skälet till att han skrev det positiva inlägget om Volkswagen:

– Inför lanseringen av deras bil har det sagts att den har en helt annan prisklass än tidigare bilar. Med vårt bonus malus-system, skulle den bli billigare än en fossildriven bil. Det tycker jag är intressant, säger Daniel Helldén, och hänvisar till en debattartikel han publicerade i Dagens Industri tidigare i veckan.

– I det här läget tycker jag man borde gå över till att köpa elbilar helt enkelt och inte bilar med förbränningsmotor. Den utvecklingen som är på gång, och som Volkswagen uppenbarligen är en del av, tycker jag är intressant och därför lyfter jag fram det.

Har du någon koppling till Volkswagen?
 – Nej, det har jag inte. Jag har ju träffat dem och andra tillverkare. Men jag ingen koppling på något annat sätt.  Utan det är mer att den diskussion som förs just nu om att kommande år kommer elbilar som kan bli billigare än vanliga bilar. Det tycker jag är en spännande utveckling som också skulle vara viktig för Stockholmstrafiken.

Volkswagen fuskade ju med sina utsläpp för dieselbilarna och i något som fick namnet  ’dieselgate’. Hur ser du då på att lyfta fram ett sådant märke?
 – Det är klart att de nu tar fram en elbil som ett svar på dieselgate.  Men jag ser ju att utvecklingen nu blir positiv och det gäller ju inte bara Volkswagen utan alla biltillverkare. Till och med Volvo och Polestar gör ju elbilar. Det är en effekt av dieselgate. Man har insett att det hålle inte och går in på elbilsmarknaden. Volkswagen har lurat en massa bilköpare och så ska man så klart inte bete sig. Att vi ställer om till elbilar ser jag som viktigt i min roll som trafikborgarråd.

De senaste veckorna har det börjat dyka upp argument för att politikerna jobbar för långsamt med klimatfrågan, bland annat med omställningen av trafiksystemen. Tycker du att politiken agerar för långsamt, var ligger propparna i omställningsarbetet?
 – Vi vet att vi måste sänka våra klimatutsläpp och minska utsläppen framförallt från trafiken. I Stockholm är trafiken det största problemområdet. Vi skulle behöva minska trafiken varje år, nu har vi hamnat på den nivå att trafiken i alla fall inte ökar. Det är ett akut läge, säger Daniel Helldén, och lägger till:

– På riksnivå borde politikerna ändra en del lagar som vi skulle behöva på kommunal nivå för att påverka trafiken, till exempel vill vi kunna påverka prissättning på parkeringar i förhållande till miljöprestanda och vi får inte göra det för trängselskatter. Sådana redskap vore jättebra om vi kunde få.