Det skulle innebära en ökning på 124 procent sedan 2023. Detta efter att regeringens spenderade 104,6 miljoner kronor på Visit Sweden. Ökningen ”beror till stor del på ökad andel publicering i tv i flera länder”, enligt ett pressmeddelande från Visit Sweden.
Som Visit Sweden räknar nådde 4,1 miljarder personer (brutto) av bolagets globala marknadsföring, en ökning på 52 procent.
För att räkna ut pr-värdet har Visit Sweden utgått från annonspriserna i medier som har publicerat bolagets material och multiplicerat det med en faktor på 2,4.
Under 2024 omsatte Visit Sweden123,4 miljoner kronor med en negativ rörelsemarginal på 2,8 procent.
”Resultatet är i linje med beslutet om ökad satsning i räckvidd och frekvens för att stärka Sveriges internationella konkurrenskraft”, kommenterar Visit Swedens vd Susanne Andersson.
Utvalda kategorier

Rolf van den Brink
DO JOBB
Almega Tjänsteföretagen söker en strategisk och engagerad förbundsdirektör som vill leda och utveckla vårt arbete för att stärka tjänstesektorn. Vi samlar en mångfald av branscher...