Enligt ett pressmeddelande från Visit Sweden kommer själva kärnverksamheten, marknadsföringen av Sverige och av destinationer samt bolagets strategier inte att förändras. Däremot kommer Visit Sweden att lägga mer fokus på privatsegmentet.
De främsta förändringarna sker i form av att relationsmarknadsföringen mot agentledet dras ner och att bolagets utvecklingsprojekt minskar.
Visit Sweden kommer även i fortsättningen att delta i samarbetsprojekt med besöksindustrin. Finansieringen av dessa projekt kommer dock inte att vara lika hög.
Dessutom flaggar de för att minska antalet anställda och konsulter med cirka 20 personer, från dagens 110 personer, eller 18 procent. Det är dock oklart exakt vilka tjänster som påverkas.
Antalet utlandskontor minskar inte.
Förändringarna sker med anledning av att regeringen i sin budgetproposition lägger ett tilläggsanslag på 30 miljoner kronor istället för 50 miljoner kronor som tidigare. Därmed uppgår Visit Swedens totala anslag till 120 miljoner kronor.
Dagens Opinion har sökt Thomas Brühl, vd på Visit Sweden.
Utvalda kategorier

Rolf van den Brink
DO JOBB
Näringspolitisk utredare till Sveriges Åkeriföretag
Sveriges åkerinäring är en av landets största och mest betydelsefulla näringar, en motor för hela näringslivet som säkerställer att varor och tjänster når fram varje...
IR-ansvarig till Academedia
AcadeMedia är det största oberoende utbildningsföretaget i norra Europa med verksamheter i Sverige, Norge, Tyskland, Nederländerna, Storbritannien, Polen och Finland. Bolagets storlek skapar trygghet och ger...
Skribent och hållbarhetsrådgivare till Solberg
Är du en skicklig skribent med djup kunskap inom hållbarhetsrapportering och redovisningstekniska detaljer? Brinner du dessutom för kommunikation så kan det här vara rollen för...