• Kategorier
  • Veckans Brief
  • Om Oss
  • Annonsera
  • Jobb
  • Tipsa Oss
  • Kategorier
  • Veckans Brief
  • Om Oss
  • Annonsera
  • Jobb
  • Tipsa Oss
  • politik
  • pr
  • lobbying
  • arbetarrörelser
  • Affärer
  • undersökningar
  • Stor
  • debatt
Prenumerera
  • Prenumerera

28 May 2025

Vision pressar politiker för bättre jobbpendling

En bit utanför gängse part-samtal driver fackförbundet Vision ett pendlarupprop via sajten Mittskifte. Det kan väcka frågan om hur långt utanför arbetsplatsen ett fackförbund verka. Visions förbundsordförande Veronica Magnusson ger svaret.

Vision överlämnade igår listan med påskrifter från över 2 600 personer som ställer sig bakom uppropet till infrastrukturminister Andreas Carlson (kd).

Vision kräver:

* billigare kollektivtrafik.

* ”färdmedelsneutralt” reseavdrag.

* investeringar för cykelpendling.

* ”storsatsningar” på järnväg och annan spårtrafik.

Vision har i ryggen ett kongressbeslut på att bidra till ett minska klimatpåverkan och bidra till ett hållbart arbetsliv. Frågan om just jobbpendling, kom upp underifrån, berättar Veronica Magnusson.

– Vi har klimatombud ute på arbetsplatserna och då har just pendling kommit upp som en fråga berör medlemmarna och som vi kan påverka, säger hon.

Vad vill ni åstadkomma?
– Vi hoppas att både regeringen och politiker generellt ska skapa bättre förutsättningar för jobbpendling.

Hur kopplar jobbpendling, som sker utanför arbetsplatsen och jobbet, till vad ett fackförbund ska jobba med?
– Vi driver även frågor kopplade till jämställdhet och livspussel. Det har varit fackliga frågor en längre tid. Det är klart att många (medlemmar) tänker på hur de ska ta sig till och från jobbet och arbetsgivare kan på olika sätt möjliggöra jobbpendling med till exempel subventionerade kollekttrafikbiljetter, laddstolpar till elbilar eller flexiblare arbetstider.

Var går gränsen för vad ett fackförbund ska jobba med?
– Kopplingen är hur arbetslivet påverkas. Arbetsgivarna och vi har ett gemensamt intresse i att våra medlemmar ska må bra och få ihop vardagen, säger Veronica Magnusson och berättar att även hälso- och friskvårdsfrågan är stor.

– Vi fick nyligen igenom ett höjt friskvårdsbidrag i Örebro.

Vision har inte anlitat några byråer för kampanjen, men har använt namninsamlingsplattformen Mittskifte som drivs av, som drivs av aktivisten Robin Zachari, som även driver sajten Klägget.

– Det är en folkrörelseplattform som många organisationer använder. Vi har samarbetat med dem även tidigare.

Rolf van den Brink

Jobbar främst med nyheter, reportage och foto och leder det redaktionella arbetet, men ägnar också rejält med tid till den löpande driften av företaget. Har jobbat på Dagens Opinion sedan 2009.

rolf@dagensopinion.se

Dela inlägg

Share on Facebook Share on Twitter Share on LinkedIn Share on WhatsApp

Ämnen

kampanj

Liknande artiklar

Verktyg och strategier som moderna team behöver för att hjälpa sina företag att växa.

2025-06-13, 07:33

Visita och Företagarna matkrigar i Almedalen

Besöksnäringens branschorganisation Visita och organisationen Företagarna går till attack mot en gemensam fiende under Almedalsveckan.

almedalen 2025kampanjopinionsbildning
2025-06-02, 12:22

Folksam tar fram ny kommunikation – vill bli enklare

Försäkringsbolaget Folksams inhousebyrå har tagit fram ett nytt kommunikationskoncept.

Casekampanj
2025-05-28, 15:06

M reklamkuppar S-kongressen i Göteborg

Moderaterna i Göteborg kör en annonskampanj kring Socialdemokraternas pågående kongress.

kampanjpolitik
2025-05-28, 08:58

OLW byter payoff med tre filmer

Med hjälp av kommunikationsbyrån Kids Collective, byter Orklas chipmärke payoff som sjösätts via tre reklamfilmer.

Casekampanj
2025-05-13, 13:17

Sveriges Hamnar får dubbelt fackligt varsel

Branschförbundet Sveriges Hamnar har fått varsel om strejk från två olika fackförbund.

Casekampanj
2025-05-12, 07:40

M och Hyresgästföreningen samkampanjer mot Exergi och Heidelberg

Moderaterna och Hyresgästföreningen gör gemensam sak i en kampanj riktad mot energibolaget Exegeri och cementtillverkaren Heidelberg.

infrastrukturkampanjopinionsbildningpolitik
2025-05-12, 06:57

Orkla kampanjar för Felix med tunnelbanekarta

Orkla Foods rullar ut en kampanj från den nya reklamplattformen Ketchupeffekten i Stockholms tunnelbana med bland annat en modifierad tunnelbanekarta via Clear Channel.

Casekampanj
2025-04-22, 10:02

Fortum sätter nordisk plattform

Det finska Energibolaget Fortum vill samla alla sin målgrupper på samma kommunikation.

Casekampanj
2025-03-08, 16:06

De kampanjar på kvinnodagen

Expressen utser Årets kvinna. Saco och Sveriges Ingenjörer uppmärksammar löneskillnader mellan män och kvinnodagar. Moderaterna letar flera kvinnliga politiker. Här är urval kampanjandet under den Internationella Kvinnodagen.

kampanjopinionsbildning
2025-02-28, 14:05

M rullar ut valvinnare i Stockholm

Moderaterna tror sig har hittat en väg till att återta makten i stadshuset i Stockholm och gör ett första försökt på måndag.

kampanjpolitikval 2026
Se alla nyheter

Utvalda kategorier

AffärerAnnonsdebattprAlmedalen
Rolf van den Brink

Rolf van den Brink

2025-06-19, 09:39

”Krisvarning när kvinnorna tar över politiken”

2025-04-02, 09:02

”Sex-säkerhetsbomben (l) i regeringen”

2025-03-16, 12:55

”Northvolt visar vägen för nya påverkansmetoder – och böcker”
Se alla

DO JOBB

Inga lediga jobbannonser.

Se alla platsannonser

Mest läst

  • Prime ska bli spetsigt – erbjudanden och tjänster försvinner
  • Liberalerna har hittat en ny partiledare
  • Liberalernas partiledar-pressträff skjuts upp
  • Reform Society värvar samhällsbyggare med S och C i bagaget
  • Myndigheter tappar i anseende

Minst läst

  • Han gör JKL och MSL starkare på varumärke
  • Stefan Löfven (s) och Annie Lööf (c) håller pre…
  • Vänsterpartiet gör pressmeddelande av sorg för …
  • ”Dagens snackis kommer från Söder och inte Alme…
  • S föreslår en ”växa- växlareform”

Dagens Opinion är medieföretaget som riktar sig till engagerade och intresserade proffs inom opinionsbildning och digitalisering. Vår ambition är att utveckla, utmana och underhålla vår kunniga publik med hjälp av journalistik av hög kvalitet. Vi lever främst på intäkter från vårt innehåll, i huvudsak från betalande prenumeranter eller temasponsorer som vill driva frågor, sätta agenda eller överföra kunskap via vårt redaktionella innehåll.
Dagens Opinion startades år 2009.

Dagens Opinion är politiskt obundet och drivs som ett privatägt oberoende aktiebolag med säte i Stockholm.

Ansvarig utgivare

Rolf van de Brink

rolf@dagensopinion.se
  • Veckans Brief
  • Dagens Opinion
  • Användarvillkor
  • Privacy Policy

© 2024 Dagens Opinion.

  • Twitterx
  • Linkedin
  • Facebook
  • Instagram