• Kategorier
  • Veckans Brief
  • Om Oss
  • Annonsera
  • Jobb
  • Tipsa Oss
  • Kategorier
  • Veckans Brief
  • Om Oss
  • Annonsera
  • Jobb
  • Tipsa Oss
  • politik
  • pr
  • lobbying
  • arbetarrörelser
  • Affärer
  • undersökningar
  • Stor
  • debatt
Prenumerera
  • Prenumerera

26 May 2023

Veckans Brief: Byråerna som vinner Göteborgs 60 miljoner – Centralorganisationernas Almedalen

VECKANS BRIEF. I utgåva 18 för år 2023 går Veckans Brief igenom Göteborgs stads jätteupphandling och vilka byråer som landade uppdragen. Vi pratar med de fackliga centralorganisationerna om deras Almedalsplaner, djupdyker Nordic Choice Hotels namnbyte till Strawberry och vi kan berätta om Bonniers missnöje kring Region Gotlands ”inte så kundvänliga” behandling av mediehuset i Almedalen. Detta och mycket mer.

Veckans Brief är Dagens Opinions prenumererade veckomagasin. Det utkommer sedan 2009 och kommer varje vecka, 40 gånger per år. Här är innehållet i utgåva 18, 2023.

ledare
”Deras jobb försvinner med ai”

affärer
”Hesselman tillbaka med egen byrå efter tio år”
Superturken kliver in på byrå
Vinstregn över byråerna

kund
Byråerna som tog hem Göteborgs 60-miljonersaffär
Zmarta söker – Telia hittar byrå

case
Höga och låga ambitioner för centralorganisationerna i Almedalen
Hotellkedjan som blev en jordgubbe
Erotisk kundtjänst gav Blanche genomslag

medier
Bonnier rasar över tvångsflytt i Almedalen
Viaplay får gratis reklam på Meta från Vattenfall
”3F blir ett powerhouse”

undersökning & analys
Sverige Europaetta i varumärkesbygge
Här är organisationerna med högst anseende
Demoskops arabiska panel ska samla 10 000
Gårdsförsäljning av alkohol peakar i medierna

bransch
Startar nätverk för opinionsbildare

externt
De är världens snabbast växande byråer

arbete
Rese- och hotellbolagen trappar upp
KTH-professor träffade vilde (sd)

jobba effektivt
Hur kommer man igång med issues management, Carolin Wiken

profil
Polarn O Pyret bekämpar branschens ohållbarhet

kalendarium
Storytelling och Stockholms hållbarhet på agendan

personer
David Hesselman, Christian Dahlborg, Elcim Yilmaz, Sandra Norberg, Jennie Sinclair, Viktor Frisk, Malin Johansson, Stina Oldfeldt, Allan Åberg, Jonas Rodny, Thedor Paues, Johanna Look, Ola Söderlind, Maria Ramsay, Malin Selander, Ulrika Davidsson, Ninna Prage, Frida Blom, Jonas Mellqvist, Mikael Sjöberg, Therese Svanström, Charlotta Helge, Malin Henriksson, Emma Nilsson, Frippe Stenberg, Petter Stordalen, Lisa Leuhusen, Beatrice von Schwerin, Richard Ulfsäter, Maja Florin, Mia Stuhre, Roger Manfredsson, Karin Nelsson, Jakob Forsmed, Gunnar Wiman, Caroline Thunved, Peter Skeppström, Jonas Nygren, Emelie Thorén, Dian Martinez Valencia, Victor Karlsson, Peter Lingmerth, Anna E Olsson, Stina Morian, Anette Holmqvit, Viktor Barth-Kron, Tomas Nordenskiöld, Daniel Ingmo, Filippa Rogvall, Wanja Kaufmann, Linnéa Bjärum, Anna Spjuth, Sanna Gustavsson, Johanna Holmberg, Anna Lindwall, Catharina Jevrell, Maria Ågerup, Torbjörn Sjöström, Natalee Ågren, Anders Havdelin, Mari-Louise Franzén, Dan Panas, Johan Danielsson, Ebba Stragne, Mikael von Ekensteen, Anna Parmström, Niklas Berger, Sara Mundt Petersen, Jacob Sjönander, Caroline von Seth, Réka Tolnai, Emelie Nyman, Nils Puronen, Oskar Berggren, Linus Karlén, Saleh Aman, Natalie Johansson, William Larsson, Olivia Lindroth Steinwall, Sverger Eriksson, Mattias J Karlsson, Erik Magni, Per Söderlund, Robert Thorburn, Mats Green, Magnus Ehrenberg, Niclas Mårtensson, Thomas Morell, Johan Montelius, Elsa Widding, Tobias Holdstock, Fredrik Kärrholm, Carolin Wiken, Terese Persi

saker
Hesselman, Star PR, BCW, Elon, Superturken, Hipe Agency, Juni, Strandberg & Haage, Paues Åberg, Bohmans, Westander, Göteborg stad, Momentum, Gullers, Spoon, The Compadres, Camilla Adolfsson, Welcom, Zmarta, Telia, Prime, Trendgruppen, Fristads, TCO, LO, Saco, Almedalsveckan, Strawberry, Åkestam Holst, Bold, Initiative, Blanche Stories, Guldägget, IW Edition, Bonnier, Dagens Industri, Almedalsveckan, Region Gotland, Meta, WWF, Vattenfall, Viaplay, Hjärt-Lungfonden, Hyresgästföreningen, Dagens ETC, Tidningen Näringslivet, Svenskt Näringsliv, Håll Sverige Rent, Generation Pep, Nova AI Chatbot, UL, Rescue, Öresundskraft, Rädda Barnen, Greenpeace, 3F, Jakt är Jakt, Kantar Brandz, Radiohjälpen, Svenska Turistföreningen, Byggföretagen Unionen, Kommunal, Almega, Polisförbundet, Svenska Fotbollsförbundet, ABF, Demoskop, Alkompis, NewsMachine, Sveriges Kommunikatörer, SBAB, TUI, Bonnier News Business, Sweco, Expressen, Liberalerna, Ramirent, Svenska Taciförbundet, Novus, Gallup International, Storytel, Bauer Media, Gabardin, Oh My, Swedma, Centerpartiet, Cuf, Newsec, Moderaterna, Praktikertjänst, Sverigedemokraterna, Stena, Stiftelsen Fritt Näringsliv, Geelmuyden Kiese, Polarn O Pyret

här är prislistan
* Grundprenumeration till en mejladress: 3.495 kronor
* Företagsprenumeration upp till 9 adresser 5.995 kronor
* Företagsprenumeration, 10-20 mejladresser: 9.995 kronor
* Företagsprenumeration över 20-40 mejladresser: 18 545 kronor
* Prenumerationer över 40 mejladresser enligt offert.
Moms à 6 procent tillkommer

Prenumerera via http://dagensopinion.se/veckans-brief/
eller mejla prenumerera@dagensopinion.se så ordnar vi det enkelt via faktura.

Alex Mörén

Alex Mörén

Biträdande redaktör och reporter

alex@dagensopinion.se

Dela inlägg

Share on Facebook Share on Twitter Share on LinkedIn Share on WhatsApp

Ämnen

veckans brief – senaste utgåvan

Liknande artiklar

Verktyg och strategier som moderna team behöver för att hjälpa sina företag att växa.

2025-11-07, 08:19

Veckans Brief 35: Brottsmisstänkt utgav sig som SvD-reporter – Pr-konsulternas medieknep

Nummer 35 av Dagens Opinions prenumererade veckomagasin Veckans Brief innehåller bland annat storyn om hur en dråpdömd och brottsmisstänkt man utgav sig för att jobba för Svenska Dagbladet. De vassaste pr-konsulterna berättar hur de gör för att få in sina nyheter i medierna. Efter ett år har den nya kommunikationsbyrån Glam börjat bygga flera nya svenska varumärken som ska flyga globalt. Veckans Briefs spanare reder ut Zohran Mamdanis valseger och som vanligt går det att läsa allt om alla som byter jobb med varamdra och förstås avlöjas vilken som är Stegras nya byrå.

veckans brief – senaste utgåvan
2025-10-31, 08:11

Veckans Brief: Handelskamrarnas tyngsta valfrågor – Matjättarna hängde med Vänsterpartiet i Kista

VECKANS BRIEF. I utgåva 34 för år 2025 pratar Veckans Brief med Handelskamrarnas om frågorna de ska driva inför valet 2026. Vi kartlägger Sveriges största lobbyister i USA. Vi berättar varför matjättarna Ica och Lidl deltog i Vänsterpartiets kommun- och regiondagar i Kista. Detta och mycket mer.

veckans brief – senaste utgåvan
2025-10-24, 08:46

Veckans Brief: Fackförbundens komstrategier inför valet – De största partiledarna på Tiktok

VECKANS BRIEF. I utgåva 33 för år 2025 kartlägger Veckans Brief de största partiledarna på Tiktok. Vi djupdyker i fackförbundens kommunikationsstrategier inför valåret 2026. Vi intervjuar personen som ska landa den infekterade skolfrågan rätt i valrörelsen och berättar om papperskoncernerna som sparkar komfolk. Detta och mycket mer.

veckans brief – senaste utgåvan
2025-10-17, 08:52

Veckans Brief: Så parerar opinionsbildarna Meta & Googles annonsstopp – En PA-dag i Kyiv

VECKANS BRIEF. I utgåva 32 för år 2025 intervjuar Veckans Brief några av Sveriges största opinionsbildare om hur de parerar Meta och Googles annonsstopp. Tetiana Tregobchuck, chef för Miltton i Ukraina, berättar om arbetslivet i huvudstaden Kyiv. Vi berättar om galleristens kulturstrid mot talmannen och om Trafikverkets upphandling där det högst rankade anbudet förkastats på grund av ”onormalt” lågt anbudspris. Detta och mycket mer.

veckans brief – senaste utgåvan
2025-10-10, 08:09

Veckans Brief: Bonnier-chefen om Vietnam-debatten – De största lobbybyråerna i EU

 VECKANS BRIEF. I utgåva 31 för år 2025 kartlägger Veckans Brief byråerna som lägger mest pengar på lobbying i EU. I en intervju ger Bonnier-chefen sin bild av Vietnam-debatten. Vi pratar anseendestrategier med H&M, Ikea, Telia och Preem och berättar om konsulten som skulle rädda Folkhälsomyndigheten. Detta och mycket mer.

veckans brief – senaste utgåvan
2025-10-03, 13:07

Veckans Brief 30: Remissinstanserna som sågar lobbyregistret – Turerna kring kommunikatörernas vd

Här är innehållet i nummer 30 i Dagens Opinions veckomagasin Veckans Brief.

veckans brief – senaste utgåvan
2025-09-26, 08:31

Veckans Brief: Sveriges största undersökningsbolag – Så kan Meta och Google ersättas i valet

VECKANS BRIEF. I utgåva 29 för år 2025 kartlägger Veckans Brief 72 av Sveriges största undersökningsbolag. Valpanelen går igenom budgetens vinnare och förlorare och experterna diskuterar hur Meta och Google kan ersättas i valet. Detta och mycket mer.

veckans brief – senaste utgåvan
2025-09-19, 09:27

Veckans Brief: Holländare utmanar Kantar i Sverige – Så säkrar jättarna sitt anseende

VECKANS BRIEF. I utgåva 28 för år 2025 djupdyker Veckans Brief i frågan om hur stora svenska företag bedriver sitt anseende-arbete. Vi intervjuar insamlingsprofilen som ska lyfta RFSU, går igenom handboken för alla som vill influera i valet 2026. Detta och mycket mer.

veckans brief – senaste utgåvan
2025-09-12, 09:14

Veckans Brief: Regis undersökningar till salu – Premiär för valpanelen

VECKANS BRIEF. I utgåva 27 för år 2025 sjösätter Veckans Brief panel med experter som har sett och jobbat med valrörelser från insidan. Ambitionen är att göra landets vassaste analyser. Vi kan också berätta vad som sker med Regi efter konkursen, om Mynewsdesk-chefens planer och om Red Bulls nya pr-vingar. Detta och mycket mer. Veckans Brief är Dagens Opinions prenumererade veckomagasin. Det utkommer sedan 2009 och kommer varje vecka, 40 gånger per år. Här är innehållet i utgåva 27, 2025. ledare ”Ont om jobb, när medierna gör smutsjobbet & byråanalys” affärer Efter Regis konkurs – tio vill köpa undersökningarna Gaming – enligt Nord DDB Pinterest startar i Stockholm kund Novare anlitar pr-byrå – Jämställdhetsmyndigheten handlar kombyrå case Sverige får ett api Afa dyker in i smärttillfället 360-kampanj ska öka Niveas försäljning medier Kyrklig valrörelse och SDs matmoms-pik på FB undersökning & analys Gaza passerar Ukraina i medieintresse Sex experter äntrar Veckans Briefs valpanel arbete Mynewsdesk-chefens recept för tillväxt Prime-chef ger Red Bull pr-vingar Johan Forssell får Tiktok-assistent – Obeya ökar i Öresund “Ful design” och riskerna med influencer marketing Volvofacket hos S – kalas hos Spotlight & Obeya jobba effektivt Hur använder man ai i varumärkesarbetet, Eric Lindesvärd spaning Power blev för fertila – Hashtag-eran är över kalendarium Inbound marketing och kunskapsfrukost på agendan namn Jessica Stegrud, Nick Alinia, Robert Skölfman, Petter Vaeren, Paul Rietz, Tim Fremmich Andresen, Pewdiepie, Jackfrags, Jack Sather, Luke Stephens, Josef Fares, Jess Brand, Cecile van Steenberge, Jenny Rydberg, Linn Malmgren, Sara Modig, Ebba Busch, Nils...

veckans brief – senaste utgåvan
2025-09-05, 09:20

Veckans Brief: Sveriges största digitalbyråer – Presschefsrollen 2025

VECKANS BRIEF. I utgåva 26 för år 2025 kartlägger Veckans Brief affärerna för 100 av Sveriges största digitalbyråer. Sex tunga presschefer berättar hur rollen utvecklas och hur mediekontakterna sköts. Veckans Brief kan också berätta om Socialdemokraternas spinndoktor som kliver in i rampljuset och om Förvarets komchef som figurerar i ett undersökningsföretags pr-kampanj. Detta och mycket mer.

veckans brief – senaste utgåvan
Se alla nyheter

Utvalda kategorier

AffärerAnnonsdebattprAlmedalen
Rolf van den Brink

Rolf van den Brink

2025-06-19, 09:39

”Krisvarning när kvinnorna tar över politiken”

2025-04-02, 09:02

”Sex-säkerhetsbomben (l) i regeringen”

2025-03-16, 12:55

”Northvolt visar vägen för nya påverkansmetoder – och böcker”
Se alla

DO JOBB

Inga lediga jobbannonser.

Se alla platsannonser

Mest läst

  • Messiah Hallberg och Anders Holmberg slåss om…
  • Veckans Brief 35: Brottsmisstänkt utgav sig som…
  • Papperskoncerner sparkar kommunikatörer
  • Magda Gad tror på gräsrotsfinansiering –…
  • Kampanjen som ska lansera Simona Mohamsson (l)

Minst läst

  • Reinfeldt: I första hand Miljöpartiet i andra S…
  • Seklets energi: Centerpartiet sågar kärnkraften
  • Ander(s) Lago låter Manpower fixa jobben
  • Kd skrotar ”verklighetens folk”
  • Centern röstar på kärnkraft – för att den inte …

Dagens Opinion är medieföretaget som riktar sig till engagerade och intresserade proffs inom opinionsbildning och digitalisering. Vår ambition är att utveckla, utmana och underhålla vår kunniga publik med hjälp av journalistik av hög kvalitet. Vi lever främst på intäkter från vårt innehåll, i huvudsak från betalande prenumeranter eller temasponsorer som vill driva frågor, sätta agenda eller överföra kunskap via vårt redaktionella innehåll.
Dagens Opinion startades år 2009.

Dagens Opinion är politiskt obundet och drivs som ett privatägt oberoende aktiebolag med säte i Stockholm.

Ansvarig utgivare

Rolf van de Brink

rolf@dagensopinion.se
  • Veckans Brief
  • Dagens Opinion
  • Användarvillkor
  • Privacy Policy

© 2024 Dagens Opinion.

  • Twitterx
  • Linkedin
  • Facebook
  • Instagram