UPPDATERAD. Den nordiska pr-byrån Spalt köps ut av sin vd.

Det är Rebeckah Stensson, vd på Spalt sedan 2017, som köper ut byråns andra delägare Christina Matsgård, som fram tills nu har varit huvudägare i byrån och dess styrelseordförande. Nu tar Rebeckah Stensson över som ensam ägare och styrelseordförande för byrån son har 40 medarbetare i Norden. Samtidigt öppnar hon för ett partnerskapsprogram.

Spalt PR omsatte drygt 30 miljoner kronor under 2019 och gjorde ett rörelseresultat på drygt 1 miljon kronor, trots många stora investeringar det året. En rimlig värdering på ett sådan byrå ligger i spannet 20-30 miljoner kronor, så sannolikt handlar det om ett tvåsiffrigt miljonbelopp för Christina Matsgård andel, något som inte Rebeckah Stensson vill kommentera.

Hur finansierar du en sådan affär?
 – Man finansierar med de med medel man har. Jag har drivit byrån själv i många år och under åren har vi haft en dialog om detta.

Rebeckah Stensson går även in som styrelseordförande och kör alltså byrån helt själv.

– Det är rätt tid. Och jag har gjort mina hundår i branschen och nu vill jag skapa en byrå som jag får sätta min prägel på. Det är lättare när man är själv.

Spalt PRs främsta konkurrenter är de andra livsstils-pr-byråerna Patriksson och Presskontakterna.

Hur ska du ”prägla” byrån i förhållande till konkurrenterna?
 – Vi ser en stark efterfrågan från varumärken på att teama upp sig med en byrå som ligger nära kunden, förstår det nya medielandskapet och som är ödmjuka och snabba i processen med att utveckla och skräddarsy de lösningar våra kunder efterfrågar. Jag vet att vi erbjuder något för branschen unikt, och de senaste åren har det blivit tydligt att vi är en mycket stark partner inom nordisk livsstils-pr, säger Rebeckah Stensson.

Dock är hon tydlig med att byrån drivs via ett teamarbete. Hon har idag ett ”spjutspetsteam” runt sig på byrån. Och hon är inte främmande för ett partnerskapsprogram.

– Det kan det finnas planer att kika på det i framtiden.

År 2020 var ett ”starkt år” för byrån, berättar Rebeckah Stensson.

– Jag är positivt överraskad över hur vi utvecklades och tog marknadsandelar under förra åren, nu när vår bransch är inne i en svår tid. Vi ser ett fortsatt stort behov av marknadsföring och har fått många nya stora kunder som Sephora, Hermès, GB Glace,  Magnum och Molton Brown. Vi märker också att vi ofta blir valda i de nordiska sammanhangen.

Spalt räknar även med bra affärer under 2021.

– Vår kundportfölj är stabil och stark och vi har också ökat vår kompetens. Nu ska vi gå ut och söka mer folk. Det är härligt att kunna säga det i sådana här tider.