Vattenfall skaffar sig en upphandlad content-byrå, något som den statliga el-koncernen inte tidigare har haft. Marknadschefen Mats Linder berättar mer om affären.

Valet föll på Make Your Mark, som därmed blir Vattenfalls content-byrå i Norden. Detta efter en pitch som inleddes sommaren 2020. Make Your Mark får samsas med Vattenfalls övriga byråer på den nordiska marknaden. De är Nord DDB, kreativ och ledande byrå, OMD, mediebyrå och Minnesota, event.

– Vi sökte en byrå som kan utveckla och stötta vårt arbete med content marketing. Utmaningen är att ta fram content som tydligt knyter ihop hela energiaffären och leder kunden genom hela kundresan – från awareness-, till consideration-, och decision-content. Efter jämförelse av arbetssätt, leveransförslag och träffar med teamet så stod det klart att Make Your Mark mötte våra förväntningar på samtliga punkter och var det självklara valet, kommenterar Mats Linder, nordisk marknadschef på företagsförsäljning på Vattenfall.

Uppdraget gäller för både Vattenfalls företagsförsäljning på sju b2b-enheter såväl som privatkundsförsäljning.

– Vi hade en ganska differentierad byråuppsättning när det gäller content och bestämde oss för en gemensam ansats. Så det är ett brett och utmanande uppdrag för Make Your Mark med allt från elbilsladdsinfrastruktur till fjärrvärme.

Vad handlar det om för volymer?

– Jag avhåller mig från att säga det exakt. Men det blir betydande volymer. I upphandlingen fanns också en tanke om att vi skulle accelerera vår content-produktion.

arbetsgrupp Make Your Mark
Linus Fremin, kreativ chef
Karin Hallerbäck, kundansvarig
Alex Råberg, strateg
Anna Olsson, produktionsansvarig
Jonatan Leman, redaktör
Ylva Rehnberg, redaktör
Sanna Lennartsson, filmproducent
Joakim Millqvist, filmkreatör
Viktor Josefsson, projektledare