– Det finns en skillnad mellan information och pr som är glasklar. Information är saklig information till medborgarna. Alliansen har däremot i vissa av sina projekt glidit ut i något annat, det vill säga pr, säger Karin Rågsjö, vice gruppledare för Vänsterpartiet i Stockholms stad.
 
Hon pekar bland annat på Slussenprojektet, där Kreab Gavin Anderson ska ha fakturerat kommunen på över nio miljoner kronor enligt Svt.
– Slussen är paradexemplet, där har man anlitat Kreab väldigt mycket för att beskriva projektet. De har hjälpt med exempelvis bildval och att träna personalen i vad som får inte får sägas. Det är inte längre glasklart längre vilken kommunikation man har med medborgarna, det har blivit en pr-kommunikation istället för saklig information. Det blir ett pr-språk som inte känns bra, säger Karin Rågsjö.
 
Det går ju också att säga att de anlitar byråer för att förklara och förenkla projekten för allmänheten?
– Jag ser det mer som att man försökt dölja problem. I fallet med Carema är det absolut så. Kreab förskönar helt enkelt, man förskönar fakta. Man är inte helt ärlig, man har en modell, man har en personal som enbart är positiv, och som inte berättar hur det egentligen ligger till.
 
Karin Rågsjö menar att Moderaterna använder sig av skattepengar för krishanteirngen av sin politik, snarare än att försöka rätta till felen.
 
Vad är det ni vill?
– Vi vill titta på all typ av kommunikation och pr, vad man har upphandlat för något. Vi vill ha en fullständig redogörelse, från alla bolag, nämnder och styrelser, för hur mycket man har köpt. Det är inte bara Kreab, det finns ett antal andra byråer.
 
Men samtidigt är just Kreab extra intressant, säger hon vidare, då det finns tydliga kopplingar där emellan. Bland annat tidigare borgarrådet i Stockholm, Mikael Söderlund, som 2009 gick över till pr-byrån. Även Sverigechefen Bengt Ludvigsson har ett förflutet inom Moderaterna som stabschef.
– Kreab har extremt klara kopplingar till Moderaterna, och det känns inte särskilt friskt. Visst är det så hos många byråer, men just på Kreab är det exempellöst många. Det blir smetigt.
 
Leder detta till något?
– Nej. Möjligtvis får vi fram lite mer fakta om vilka pr-insatser som stadsdelarna köpt. Man kanske får en mer samlad bild. Men det tror jag inte. Det här är mer en markering att vi inte gillar läget. Det är felhanterat, man har blivit mer pr-mässig än saklig.
 
Ardalan Samimi