Totalt backade mediebyråernas köp av reklamutrymme under november med 2,2 procent till 1,28 miljarder kronor.
Tappet ligger framförallt i minskade köp av tv-reklam med 6,8 procent till 3,37 miljarder kronor. Vad gäller andelar minskade direktreklam och tidskriftsannonsering mest med 34 respektive 30 procent.
Ökade mest gjorde podcast, med 40 procent, dock från en låg nivå till 14 miljoner kronor. Utomhus ökade med 13 procent till 180 miljoner kronor och börjar komma i fatt tvåan och trean online display och online video.
”Hittills i år har medieinvesteringarna ökat med 4,1 procent, motsvarande 528 miljoner kronor. Vi kan konstatera att utomhus/trafikreklam går mycket starkt och noteringen i november är all-time-high för utomhusmediet. Hittills i år har mediet ökat intäkterna med 16,6 procent motsvarande 250 miljoner kronor”, kommenterar Benjamin Holmfred, styrelseordförande Sveriges Mediebyråer.
Utvalda kategorier
Rolf van den Brink
DO JOBB
Inga lediga jobbannonser.