Det har under en längre tid pågått något av ett krig mellan utomhusbolagen JcDecaux och Clear Channel om lånecykelmarknaden – och nu tycks det ha nått även politikerna i Stockholms stadshus.
 
Detta efter ett brev som JcDecaux skickade till stadshuset i april, där de erbjöd sig att bygga ut lånecykelmarknaden till förorterna. Förslaget togs emot med öppna armar av Socialdemokraterna och oppositionsborgarrådet Tomas Rudin, som dessutom valde att gå flera steg längre genom att föreslå att lånecykelmarknaden helt öppnas upp.
 
Enligt förslaget skulle ett parallellt cykelsystem startas i ytterstaden och finansieras genom reklamplatser.
 
Men utspelet får nu kritik av trafikborgarrådet Ulla Hamilton (m), som dessutom finner JcDecaux inspel ”förvånande”.
– De vet om att vi i nämnderna har beslutat att titta över hur vi ska hantera utomhusreklamfrågorna, eftersom vi inte tycker att det system vi har är tillräckligt transparent. Det känner både Rudin och JcDecaux till, säger hon.
 
JCDecaux ska ha fått information om översynen i samband med att staden förlängde ett avtal med bolaget om utomhusreklam fram till 2014.
 
Ulla Hamilton riktar också kritik mot att Tomas Rudin försöker måla ut förslaget som ett gratis alternativ och pekar på det faktum att bolaget vill ha reklamytor som ersättning.
– Det vi snarare har konstaterat är att det förmodligen finns möjligheter för staden att få ut mer pengar. Det är därför vi gett Trafikkontoret i uppdrag att göra en översyn.
 
Att lånecykelmarknaden dessutom skulle vara stängd stämmer inte, fortsätter hon.
– Det finns inget som hindrar någon att etablera sig. Clear Channel har ingen ensamrätt. JcDecaux får hemskt gärna införa ett lånecykelsystem i Stockholm, men om de vill ha eller ta betalt, eller få ersättning i form av reklamplatser, då får de vackert vänta på den analys som pågår.
 
Hon tillägger:
– Om Rudin har rätt, då kan väl JcDecaux dra igång redan imorgon med detta. Men han har inte rätt. Bolaget vill ha något annat.
 
Hur ser du på bolagens lobbyaktiviteter?
– Det viktiga är att man ska vara medveten om vad de är ute efter, och det är vi. Nu vill vi faktiskt titta på om staden kan få ut så mycket som möjligt, utifrån skattebetalarnas perspektiv. Och det kan vi uppenbarligen, eftersom de lägger ner så mycket tid på att lobba så är ju det värt mycket pengar för dem.