Nordic Content Protection vill stävja ett ökat användandet av illegala tv-tjänster. I ryggen har organisationen en undersökning från undersökningsföretaget Mediavision. Den visar att 28 procent av svenskarna har använt en illegal tjänst för att titta på tv-innehåll den senaste månaden, en ökning på 8 procent under ett år. 60 procent av åldersgruppen 15-24 år har tittat illegalt. 580 000 hushåll ska i dag prenumerera på illegala tv-tjänster.

Nordic Content Protection har beräknat den årliga förlusten för tv-branschen till 1,25 miljarder kronor per år.

I kampanjen trycker Nordic Content Protection på att pengarna går till kriminella aktörer som även håller på med knark och prostitution.

”De här tv-tjänsterna ser ofta professionellt uppbyggda ut, men det som många missar är att det faktiskt är illegala tjänster som stjäl andras tv-innehåll och det finns ofta kopplingar till den organiserade brottsligheten”, kommenterar Stian Løland, vd för Nordic Content Protection.

I kampanjen berättar en rad tv-kändisar om det illegala tv-tittandet: Hasse Aro, Suzanne Sjögren, Niklas Jihde, Alexandra Rapaport, Carina Berg, MikaelTornving, Sofia Wistam, Karin Frick, Jessica Almenäs, Pär Lernström och Frida Nordstrand.

Först ut är Hasse Aro, programledare för Efterlyst:

”Ibland kanske man inte vet hur boven ser ut och det vill jag hjälpa till att synliggöra genom att medverka i denna kampanj. Jag tror inte att så många känner till att illegala tv-tjänster har ett samband med organiserad brottslighet. Och det kan ju finnas en ironi i detta, många tittar på Efterlyst och tycker att det är ett viktigt program utan att förstå att de själva är en del av det vi bekämpar”, kommenterar han.

Kampanjen visas i i Viaplays, Warner Bros och Discoverys kanaler samt i TV4.

Målgruppen för kampanjen är allmänheten.

Inga byråer har använts.