Totalt backade medieinvesteringarna, förmedlade via Sveriges Mediebyråers medlemmar, 4,4 procent under september till 1,3 miljarder kronor. Hittills i år har medierådgivarnas köp minskat med 6,6 procent till 9,9 miljarder kronor. Det motsvarar ett tapp på 700 miljoner kronor.
Under september nådde online video en rekordnivå efter en ökning på 17 procent till 180 miljoner kronor. Bio, som är en mindre kanal, ökade mest, med 24 procent till 11,9 miljoner kronor.
För de traditionella medierna kvällspress, dagspress och fackpress blev det tvåsiffriga procentuella tapp i september. Tv tappade 11 procent till 419 miljoner kronor, men är fortsatt största kanalen.
Utomhus, som har ökat under året, såg under september ett tapp på 4,8 procent till 151 miljoner kronor.
Utvalda kategorier
Rolf van den Brink
DO JOBB
Inga lediga jobbannonser.
Mest läst
- SvD-reporter bakom Nyamko Sabuni-scoop är sambo med…
- Arabiska partiet vill sno väljare från S och SD
- Boken som hotar storbolaget inför analysträffen – vd…
- TU rasar över Richard Jomhofs angrepp på Anders Lindberg
- Hela redaktionen stormar på Cissi Wallins sajt Gardet
- Morgan Johanssons x-sambo kandiderar för SD
- Leif Östling startar skattekommission: Vad fan får…
- Presschefen slutar på TV4 efter två månader
- Dieselgate: Fullt med soppa i Sundsvall – men…
- Bulletin byter vd