Tidigare i dag rapporterade Dagens Opinion om det regeringsbeslut som ska göra det möjligt för gränsöverskridande lastbilstransporter som väger över 40 ton att återigen korsa den svenska gränsen.
Ändringen har tagits emot positivt av branschen. Men på Transportindustriförbundet menar man problemet ännu inte är löst.
– I bästa fall har man löst det halvvägs, och i värsta fall endast skjutit på det på framtiden, säger Tommy Pilarp, jurist på Transportindustriförbundet.
Han säger att den nya lydelsen i trafikförordningen, som börjar gälla från 4 september, visserligen tillåter att internationella lastbilar får lasta upp till 48 ton igen, men att den samtidigt inte garanterar att fordonstågen får överskrida 18,75 meter.
– För att det ska kunna vara användbart i praktiken måste vi också kunna använda 25,25 metersfordon. Det är inte praktiskt möjligt att lasta 48 ton på kortare fordon, utan då måste man ha två lastbilar på 18,75 meter, säger han.
Detta skapar ”nästan mer konsekvenser” för branschen än själva viktproblematiken, fortsätter han.
– De flesta transportföretagen har investerat i lastbilar som är upp till 25,25 meter, särskilt när det gäller Finlandstrafiken. Effekten blir att många timmertruckar mellan Finland och Sverige inte längre kan framföras utan man måste då ta det sjövägen.
Han fortsätter:
– Överträdelsen är i och för sig avkriminaliserad, det vill säga böter kan ej utdömas. Men då själva överträdelsen i sig kvarstår så kan ett fordonståg som överstiger 18,75 meter stoppas vid kontroll, även om böter ej kan utdömas.
De ekonomiska konsekvenserna återstår, liksom de miljömässiga.
– Om vi måste byta ut en 25,25 metersfordon mot två fordon på 18,75 meter, då får vi mer slitage på vägarna och mer koldioxidutsläpp än annars. Det är förvånande att ingen har tagit upp den aspekten.
Enligt Tommy Pilarp har de påtalat detta problem flera gånger för regeringen och näringsdepartementet, som dock tycks ha ”glömt” ta itu med frågan.
– Vi kommer fortsätta jobba med att jobba med frågan och ligga på näringsdepartementet för att uppmärksamma dem på att problemet inte är löst. Vi kan inte leva i en situation där transportörernas 25,25 metersekipage inte är tillåtna.
Utvalda kategorier
![Rolf van den Brink](https://dagensopinion.se/wp-content/themes/do/assets/img/rolf.jpg)
Rolf van den Brink
DO JOBB
Inga lediga jobbannonser.