Den kinesiska sociala medier-plattformen TikTok har valt en kommunikationsbyrå för Sverige.

Valet föll på BCW, Burson Cohn & Wolfe.

Mot slutet av 2022 utsåg TikTok Facebooks byråchef Liv Sandberg till nordisk vd. Hon håller nu på att bygga en organisation med ett 30-tal medarbetare. Nu är alltså kommunikationsbyrån på plats för marknadsföring av appen som avnänds av hälften av alla svenskar i åldrarna 16-25, enligt Internetstiftelsens rapport Svenskarna och internet 2020, som BCW hänvisar till.

BCW ska leverera både konsument-pr, såväl som varumärkes-pr, corporate, till det omdiskuterade kinesiska företaget. Det handlar om kommunikation med både användare och reklamköpare och byråer.

”Vi ska inte sticka under stol med att vi är riktigt stolta över att ha vunnit uppdraget – vilket ställde extra krav på djupgående kunskaper kring Gen Z-marknadsföring och annonsörernas behov”, pressmeddelar Marta Karlqvist, vd för BCW Group Nordics.

BCW är även TikToks kinesiska kollega Huaweis public affairs-byrå i Sverige. En del av Huaweis pa-arbete sköts dock av Kekst CNC medan Hill + Knowlton sköter konsument-pr.