Det var i september som Socialdemokraterna värvade över Thomas Backteman som lämnade Swedbank efter fem år som kommunikationschef. Den tidigare Mufaren förklarade i Dagens Industri om sitt beslut att gå över till socialdemokratin bland annat med att klyftorna i samhället ökat och att "individualismen sliter isär samhället".
Nu sitter han i det valcentrum som Socialdemokraterna byggt upp på Sveavägen 68 där han jobbar med förberedelserna inför valrörelserna.
– Det går jättebra. Det är full fart och varit full fart sedan vi satte ihop organisation den 18 november, säger han.
Thomas Backteman berättar att han är sysselsatt med framförallt två projekt. Det ena handlar om information till människor som engagerar sig i valrörelsen, det andra om hur partiet ska kunna locka fler frivilliga.
– Det projektet ansvarar också för det CRM-verktyg (customer relationship management, red anm) som vi ska använda oss av under själva valkampanjen, säger Thomas Backteman.
CRM-verktyget, som enligt Thomas Backteman bygger på det verktyg som byggdes för den första Obama-kampanjen, fokuserar på kampanjaktiviteter. Genom att samla in e-postadresser från människor som valt att registrera sig på de olika digitala plattformarna ska partiet kunna skicka ut skräddarsydd information till medlemmarna.
– Vi ska se till så att människor får göra det de vill och är mogen för att göra, men naturligtvis med tyngdpunkt på att se till så att vi får ännu fler som kan delta i samtalskampanjen som kommer där vi har som målsättning att prata med 1,5 miljoner människor innan valet. Vi gör bedömningen att det finns fler som, liksom jag, känner att det här hög tid för ett regeringsskifte, säger han.
Vad är skillnaden jämfört med ditt förra jobb?
– Det är egentligen en ganska liten skillnad. Jag är väldigt imponerad över den här organisationen. Det finns en oerhört hög kompetens och många duktiga människor i alla områden och jag ser ganska få skillnader i kunskaper, förmåga och hur organisationen fungerar, säger han.
– Det är egentligen en ganska liten skillnad. Jag är väldigt imponerad över den här organisationen. Det finns en oerhört hög kompetens och många duktiga människor i alla områden och jag ser ganska få skillnader i kunskaper, förmåga och hur organisationen fungerar, säger han.
– Många tror nog att politik är något som man jobbar med för att man inte kan göra något annat. Men politik är en tuff tillvaro. Vart fjärde år så ska man som folkvald politiker rangordnas från bäst till plats nummer 100 på en lista och det kräver att man alltid och ständigt står på tårna och vill göra någonting väldigt bra, fortsätter Thomas Backteman.
Han uppmanar också fler att engagera sig i valrörelsen.
– Det är väldigt roligt och det finns massor av intressanta uppgifter och mycket att göra. Jag tycker att man ska ta kontakt med det parti som man är engagerad för, oavsett vilket, och testa på lite. Det är en erfarenhet som många kommer ha stor nytta av.
Hur tycker du att motståndarsidan agerat så här långt?
– Valrörelsen har mer eller mindre inte börjat än, så är det svårt att ha en uppfattning om det. Men jag tycker att det är viktigt att valrörelsen handlar om politik och politiskt innehåll och inte om frågor som vem tar vem och mer symbolfrågor som säkert är jätteintressant för politikproffs, men som jag tror de flesta människor är ointresserade av. Väljarna vill veta vilken politik som ska gälla efter valet och hur framtiden ska se ut.
– Valrörelsen har mer eller mindre inte börjat än, så är det svårt att ha en uppfattning om det. Men jag tycker att det är viktigt att valrörelsen handlar om politik och politiskt innehåll och inte om frågor som vem tar vem och mer symbolfrågor som säkert är jätteintressant för politikproffs, men som jag tror de flesta människor är ointresserade av. Väljarna vill veta vilken politik som ska gälla efter valet och hur framtiden ska se ut.
Frågan är dock om Thomas Backteman får sin önskan igenom. Han menar att regeringen allt mer närmar sig socialdemokratisk politik.
– Man väljer att ta väldigt många av våra förslag och göra om dem till sina egna, för att på så sätt få valrörelsen att inte handla om politik, säger han.
Utvalda kategorier

Rolf van den Brink
DO JOBB
Dagens opinion söker praktikant inom marknadsföring och media
om oss Dagens Opinion riktar sig till engagerade och intresserade proffs inom opinionsbildning, kommunikation och samhällsförändring. Vår ambition är att utveckla, utmana och underhålla vår...