Andelen sjukfrånvaro som är kopplad till psykisk ohälsa är störst av alla yrkesgrupper bland kommunikatörer och marknadsförare. Nu är det dags att ge kommunikatörerna tillbaka kontrollen över deras eget arbete, skriver Mårten Bokedal, produktstrateg på Optimizely.
Enligt data från Försäkringskassan är 41 procent av sjukfrånvaron bland kommunikatörer och marknadsförare relaterad till psykisk ohälsa. Siffran är högst av alla yrkesgrupper, högre än exempelvis lärare och sjuksköterskor vars arbetsmiljö ofta beskrivs som psykiskt påfrestande. Trots detta är sjukfrånvaron relativt låg bland kommunikatörerna, vilket i sin tur betyder att många av de som lider av psykisk ohälsa väljer att gå till jobbet ändå. En ohållbar situation som riskerar att skapa en ond cirkel.
Det finns såklart många anledningar till att det är så här. I grunden beror det på digitaliseringen som gör att marknadsföring och kommunikation fått ökad betydelse. Försäljningen styrs numera helt av marknadsavdelningens insatser. Rapporten The Nordic CMO Survey 2023 visar också att sju av tio marknadschefer säger att deras roll har blivit viktigare de senaste tre åren. En lika stor andel pekar på att rollen kommer att öka i betydelse framöver.
Det är ett högt tempo i kombination med krav på konstant prestation. Antalet kanaler att kommunicera genom ökar. Många marknadsförare och kommunikatörer kan samtidigt känna en otillräcklighet när det gäller att möta ledningens krav eftersom det kan vara svårt att visa vilken effekt som deras insatser haft.
Det kan även handla om en brist på kontroll i arbetet. Marknadsavdelningarna blir allt mer komplexa där olika specialistroller ska arbeta ihop – sökmotoroptimering, design, reklam, content med flera. Var och en med sina system som hjälp. Ibland sitter specialisterna på skilda platser rent fysiskt. Det försvårar deras förmåga att samarbeta med varandra. Detta kan i sin tur skapa en frustration när de upplever att deras mål inte är gemensamma.
Det är lätt att säga att vi bara behöver bättre chefer eller en bättre balans mellan arbete och fritid. Men hur gör man för att omvandla sådana ambitioner till konkreta åtgärder? Något som vi kan göra är att ge kommunikatörerna och marknadsförarna tillbaka kontrollen över deras eget arbete. Ett sätt är att förbättra deras arbetsverktyg med system som hjälper den uppdelade marknadsavdelningen att bättre samarbeta sinsemellan. Genom bättre översikt av arbetsflöden och projekt blir det lättare att se vad som gjorts, vad som behöver göras nu och vad som kan skjutas framåt i tid. Ett ökat datadrivet arbetsflöde ökar produktiviteten och minskar stressen.
Det är tydligt att arbetsmetoder och verktyg måste förändras om vi inte vill att majoriteten av alla kommunikatörer och marknadsförare i landet ska bli utbrända. Frågan är bara vem som ska kommunicera kommunikatörernas behov.
Mårten Bokedal, produktstrateg på Optimizely
Utvalda kategorier
Rolf van den Brink
DO JOBB
Inga lediga jobbannonser.
Mest läst
- SvD-reporter bakom Nyamko Sabuni-scoop är sambo med…
- Arabiska partiet vill sno väljare från S och SD
- Boken som hotar storbolaget inför analysträffen – vd…
- TU rasar över Richard Jomhofs angrepp på Anders Lindberg
- Hela redaktionen stormar på Cissi Wallins sajt Gardet
- Morgan Johanssons x-sambo kandiderar för SD
- Leif Östling startar skattekommission: Vad fan får…
- Presschefen slutar på TV4 efter två månader
- Dieselgate: Fullt med soppa i Sundsvall – men…
- Bulletin byter vd