Bankernas betaltjänst Swish lansera sin motsvarighet till frimärket och utmana Postnord. I varje fall vad gäller frimärket roll som fönster mot Sverige.

Betaltjänsten Swish släpper idag en uppdatering sin appen nya hälsningskort, som kan användas vid betalningar.  Funktionen har namnet Säg det med Swish och används två miljoner gånger varje månad, enligt Swish. Nu bjuder betaltjänsten in svenska folket att designa egna hälsningskort via kampanjen “Årets Tack 2021”, som är tänkt att bli ett långsiktigt återkommande initiativ.

“Med över 7,5 miljoner privatanvändare blir Swish-appen ett stort fönster ut mot Sverige. På samma sätt som att frimärken historiskt sett varit en reflektion av sin omvärld, vill vi att våra hälsningskort ska berätta en historia om vår samtid. Det är därför vi bjuder in svenska folket att designa och skicka in sina verk”, kommenterar Sofia Norén, kommunikations och tillväxtchef på Swish.

Vilka fem konstverk ska bli de nya tackkorten utses av Swish nyinrättade ”konstråd”,  som består av illustratören Marta Leyva, serietecknaren Magda Lundberg, pärlkreatören Johan Karlgren, artisten Leslie Tay och illustratören Ronja Brandt.

Swish jobbar med pr-byrån Redgert Communications.