Swedavia vill ha tåg till flygplatser
Flygfrakt står för cirka 10 procent av svensk BNP och varje dag transporteras varor till ett värde av en miljard kronor med flyg. Det kan handla om elektronik, reservdelar, medicin, kemikalier, varuprover och färskvaror. En stor del av flygfrakt flygs i lastutrymmet på reguljära passagerarflygplan.
För att svenska flygplatser ska kunna konkurera anser Swedavia att flyg och framförallt järnväg måste integreras
Flygfrakt står för cirka 10 procent av svensk BNP och varje dag transporteras varor till ett värde av en miljard kronor med flyg. Det kan handla om elektronik, reservdelar, medicin, kemikalier, varuprover och färskvaror. En stor del av flygfrakt flygs i lastutrymmet på reguljära passagerarflygplan.
För att svenska flygplatser ska kunna konkurera anser Swedavia att flyg och framförallt järnväg måste integreras. Framförallt gäller det för Landvetter i Göteborg, samt flygplatserna i Malmö och Luleå.
– Flygplatser borde ha en tågförbindelse, säger Klas Nilsson, presschef på Swedavia.
“Flyget är inte en isolerad del av transportkedjan utan kräver också goda marktransporter till och från flygplatserna” står det i ett brev som Swedavia skickat till infrastrukturministern Catharina Elmsäter-Svärd.
– Fram tills nu har man myndigheterna inte tänkt på att binda samman
flygplatser och tåg, säger Klas Nilsson.
Tonchi Percan
Tipsa dagens opinion
Lämna ett tips till oss. Observera att du är helt anonym och att källskydd tillämpas. Rätten att vara anonym är reglerad i svensk grundlag.
Lämna ett tips
Använd formuläret nedan för att tipsa oss. Observera att du är helt anonym och att källskydd tillämpas. Rätten att vara anonym är reglerad i svensk grundlag.