Sveriges Annonsörer släpper ”Effektinitiativet”. Branschorganisationen hoppas skapa en svensk branschstandard för marknadsföringseffekt.
Systemet består av 36 utvalda effektmått, kpi-er. Dessa är indelade i sex kategorier.
media/investeringar (5 effektmått)
digitala mått (8 effektmått)
kampanjmått (5 effektmått)
varumärkesmått (6 effektmått)
ekonomiska mått (8 effektmått)
relationsmått (4 effektmått)
Sveriges Annonsörers effektsystem utgår från den franska annonsörsorganisationen Union des Marques modell. 24 av 36 effektmått har hämtats därifrån. Resterande 12 mått har Effektinitiativets arbetsgrupp lagt till.
” Många av de kpi-er som cirkulerar idag är snarare effektivitetsmått eller kanalspecifika mått. Det fanns därför ett stort behov av att rensa upp och välja ut de nyckeltal som bäst mäter effekten av marknadsinvesteringar och förklara hur de bidrar till att utveckla affärsnyttan. Vi tror och hoppas att ’Effektsystemet’ kan göra stor skillnad såväl för bolaget som för den enskilda marknadsföraren”, kommenterar Mats Rönne, som har lett arbetet med att ta fram effektsystemet.
För att få tillgång till standarden i sin helhet krävs en certifiering till vilken krävs en utbildning. Certifieringen startar under september.
Utvalda kategorier
Rolf van den Brink
DO JOBB
Inga lediga jobbannonser.

