• Kategorier
  • Veckans Brief
  • Om Oss
  • Annonsera
  • Jobb
  • Tipsa Oss
  • Kategorier
  • Veckans Brief
  • Om Oss
  • Annonsera
  • Jobb
  • Tipsa Oss
  • politik
  • pr
  • lobbying
  • arbetarrörelser
  • Affärer
  • undersökningar
  • Stor
  • debatt
Prenumerera
  • Prenumerera

16 Jun 2021

Sveriges Annonsörer släpper effektsystem

Sveriges Annonsörer släpper ”Effektinitiativet”.  Branschorganisationen hoppas skapa en svensk branschstandard för marknadsföringseffekt.

Sveriges Annonsörer släpper ”Effektinitiativet”.  Branschorganisationen hoppas skapa en svensk branschstandard för marknadsföringseffekt.

Systemet består av 36 utvalda effektmått, kpi-er. Dessa är indelade i  sex kategorier.

media/investeringar (5 effektmått)
digitala mått (8 effektmått)
kampanjmått (5 effektmått)
varumärkesmått (6 effektmått)
ekonomiska mått (8 effektmått)
relationsmått (4 effektmått)

Sveriges Annonsörers effektsystem utgår från den franska annonsörsorganisationen Union des Marques modell. 24 av 36 effektmått har hämtats därifrån. Resterande 12 mått har Effektinitiativets arbetsgrupp lagt till.

” Många av de kpi-er som cirkulerar idag är snarare effektivitetsmått eller kanalspecifika mått. Det fanns därför ett stort behov av att rensa upp och välja ut de nyckeltal som bäst mäter effekten av marknadsinvesteringar och förklara hur de bidrar till att utveckla affärsnyttan. Vi tror och hoppas att ’Effektsystemet’ kan göra stor skillnad såväl för bolaget som för den enskilda marknadsföraren”, kommenterar Mats Rönne, som har lett arbetet med att ta fram effektsystemet.

För att få tillgång till standarden i sin helhet krävs en certifiering till vilken krävs en utbildning. Certifieringen startar under september.

Rolf van den Brink

Jobbar främst med nyheter, reportage och foto och leder det redaktionella arbetet, men ägnar också rejält med tid till den löpande driften av företaget. Har jobbat på Dagens Opinion sedan 2009.

rolf@dagensopinion.se

Dela inlägg

Share on Facebook Share on Twitter Share on LinkedIn Share on WhatsApp

Ämnen

Verktyg och metoder

Liknande artiklar

Verktyg och strategier som moderna team behöver för att hjälpa sina företag att växa.

2025-05-21, 19:12

Sveriges Kommunikatörer släpper ai-assistent

I morgon, torsdag 22 maj 2025, lanserar organisationen Sveriges Kommunikatörer en ai-assistent för kommunikatörer.

Verktyg och metoder
2025-04-09, 12:30

Almega kör igång tech-nätverk

Tjänsteföretagens organisation Almega, som just har tappat förbundet TechSverige sätter technätverket FutureTech för sina  resterade nio förbund.

arbetsmarknadVerktyg och metoder
2025-03-31, 19:52

Wallenberg – Borg rivstartar Vänsterpartiets ”regeringsskola”

Vänsterpartiet har kört i gång Regeringsskolan, en internutbildning för vänsterpartister som kan bli aktuella för politiska tjänster på Regeringskansliet.

politikVerktyg och metoder
2025-03-13, 13:36

Ungdomar ska utveckla demokratiskola i Almedalen

Almedalsveckan rekryterar feriearbetande ungdomar.

Verktyg och metoder
2024-07-04, 21:18

Eidras talanalys får kritik

Kommunikationsrådgivaren och författaren och Moderaternas förra kommunikationschef Per Schlingmann ifrågasätter byråkoncernen Eidras ai-baserade realtidsanalyser av partiledartalen under Almedalsveckan.  

Verktyg och metoder
2024-01-23, 15:19

S-tungviktare släpper krisbok

Två före detta statssekreterare inom Socialdemokraterna har skrivit en bok som avslöjar vad som hände i regeringen under pandemin.

politikVerktyg och metoder
2023-12-05, 09:32

Mynewsdesk i ai-offensiv

Pr-tjänstföretaget Mynewsdesk lyfter in artificiell intteligens (ai) i hela sin plattform. Därmed ska användarna få en assistent när de ska kommunicera med medierna och skaffa förtjänt media.

prVerktyg och metoder
2023-05-09, 10:01

Borgerliga press-tungviktare ger ut bok för pressekreterare

Två tunga kommunikatörer från den borgerliga sidan ger ut en handbok för pressekreterare.

medierVerktyg och metoder
2021-01-28, 10:22

Episerver förvsinner som varumärke

Varumärket försvinner när den svenska globala cms-tillverkaren Episerver, byter inriktning.

Verktyg och metoder
2020-06-10, 15:19

Mynewsdesk lanserar ai-funktioner

Mynewsdesk uppgaderar sin pr-förmedlingstjänst med funktioner som bygger på artificiell intelligens.

Verktyg och metoder
Se alla nyheter

Utvalda kategorier

AffärerAnnonsdebattprAlmedalen
Rolf van den Brink

Rolf van den Brink

2025-06-19, 11:39

”Krisvarning när kvinnorna tar över politiken”

2025-04-02, 11:02

”Sex-säkerhetsbomben (l) i regeringen”

2025-03-16, 13:55

”Northvolt visar vägen för nya påverkansmetoder – och böcker”
Se alla

DO JOBB

Inga lediga jobbannonser.

Se alla platsannonser

Mest läst

  • Veckans Brief 35: Brottsmisstänkt utgav sig som…
  • Sex nya i SDs styrelse
  • SD-styrelsen avslår nästan alla motioner inför landsdagarna
  • Kulturhuset och Storkyrkan lanserar Magdalena…
  • Veckans Brief 36: Myndighet köpte pr för miljoner…

Minst läst

  • Reinfeldt: I första hand Miljöpartiet i andra S…
  • Seklets energi: Centerpartiet sågar kärnkraften
  • Ander(s) Lago låter Manpower fixa jobben
  • Kd skrotar ”verklighetens folk”
  • Centern röstar på kärnkraft – för att den inte …

Dagens Opinion är medieföretaget som riktar sig till engagerade och intresserade proffs inom opinionsbildning och digitalisering. Vår ambition är att utveckla, utmana och underhålla vår kunniga publik med hjälp av journalistik av hög kvalitet. Vi lever främst på intäkter från vårt innehåll, i huvudsak från betalande prenumeranter eller temasponsorer som vill driva frågor, sätta agenda eller överföra kunskap via vårt redaktionella innehåll.
Dagens Opinion startades år 2009.

Dagens Opinion är politiskt obundet och drivs som ett privatägt oberoende aktiebolag med säte i Stockholm.

Ansvarig utgivare

Rolf van de Brink

rolf@dagensopinion.se
  • Veckans Brief
  • Dagens Opinion
  • Användarvillkor
  • Privacy Policy

© 2024 Dagens Opinion.

  • Twitterx
  • Linkedin
  • Facebook
  • Instagram