• Kategorier
  • Veckans Brief
  • Om Oss
  • Annonsera
  • Jobb
  • Tipsa Oss
  • Kategorier
  • Veckans Brief
  • Om Oss
  • Annonsera
  • Jobb
  • Tipsa Oss
  • politik
  • pr
  • lobbying
  • arbetarrörelser
  • Affärer
  • undersökningar
  • Stor
  • debatt
Prenumerera
  • Prenumerera

04 Jul 2024

Eidras talanalys får kritik

Kommunikationsrådgivaren och författaren och Moderaternas förra kommunikationschef Per Schlingmann ifrågasätter byråkoncernen Eidras ai-baserade realtidsanalyser av partiledartalen under Almedalsveckan.  

Systemet heter Klartext och har tagits fram av Eidra. Realtidsanalyserna fick stort genomslag under Almedalsveckans och kommenterades av bland annat SD-ledaren Jimmie Åkesson och M-ledaren och statsministern Ulf Kristersson.  Det har också använts som ”tjuvlapp” på middagar där talen har diskuterats, enligt Eidra.

Per Schlingmann tycker att verktyget verkar bra på att plocka ut vilka sakfrågor talen handlade om, men han är kritisk till ansatsen.

– Målet var att hitta ett objektivt sätt att förhålla sig till partierna, men där faller Eidra på eget grepp genom att klassa saker som ’valfläsk’. Det kunde ju ha använt ’vallöfte’ i stället.

I Klartext används även begreppet ”floskel”.

Valet av begrepp riskerar att sätta en bild av politiken, anser Per Schlingmann.

–  Begreppsapparaten de använder bekräftar en bild av politiken som lovar för mycket och inte håller vad den lovar. De bygger sitt verktyg på att politikerna inte utgår från idealism, de tittar på politiken med misstro.

Fredrik Holmén, ai-chef på Eidra, fick ta emot Per Schlingmans synpunkter direkt på ett seminarium under Almedalsveckan.

Ni är ett konsultbolag som debuterar i Almedalen och blir en snackis hos partiledarna. Vad betyder det för er?
– Det vet jag inte om jag vågar dra så stora växlar på. Men det är klart, vi vill ju verkligen vara med och driva stor förändring. Det är ju det som är Eidras idé. Almedalen är en fantastisk grogrund för det. Det är här som fröna sås, narrativet till förändringsagendan.

Eidras närmaste plan för Klartext är att ta med det till Norges motsvarighet till Almedalsveckan, Arendalsuka. Det finns också tankar på att ta fram versioner som myndigheter skulle kunna använda för att ”utvärdera regeringsuppdragen” eller versioner som kan användas på bolagsstämmor.

– Framför allt kommer vi att använda ai till att driva dialog. Det här är ett utforskande sätt att försöka förstå hur man gör det.

Genom att klassa vissa saker som ’floskler’ och ’valfläsk’, riskerar ni att stärka en bild av vad politiken är?
– Det är oavsiktligt. I kodbasen heter det ’vallöfte’ i stället för ’valfläsk’, faktiskt. Så nästa år kanske vi tar bort det.

Om man drar ut linjerna, om ni får ett starkt inflytande med den här typen av analyser, kan det ju påverka politikers sätt att utforma tal. Har ni tänkt kring det?
– Inte än. Jag har diskuterat det med några personer nära regeringsapparaten. Det var deras första spaning: ’nu måste vi tänka på det (Klartext) när vi utformar våra tal’.  Vi ser det mer som ett sätt att hjälpa folk att förstå det politiska samtalet, utan något störande narrativ, något som objektivt. Det är snarare dit vi vill gå.

Ni kan ju skapa en situation där ni skapar ai-washing, där politikerna tvättar sina tal så att de skapar en fin bild i ert ai?
– Ja, men det pågår redan nu. Det här är bara ett sätt att göra det snabbare och att partierna kan bli mer effektiva i sin kommunikation, säger Fredrik Holmén, och lägger till:

–  Jag försöker vara hoppfull och pragmatisk. Jag tänker att det här är ett verktyg där politikerna kan bli tydligare och effektivare,

 

Rolf van den Brink

Jobbar främst med nyheter, reportage och foto och leder det redaktionella arbetet, men ägnar också rejält med tid till den löpande driften av företaget. Har jobbat på Dagens Opinion sedan 2009.

rolf@dagensopinion.se

Dela inlägg

Share on Facebook Share on Twitter Share on LinkedIn Share on WhatsApp

Ämnen

Verktyg och metoder

Liknande artiklar

Verktyg och strategier som moderna team behöver för att hjälpa sina företag att växa.

2025-05-21, 17:12

Sveriges Kommunikatörer släpper ai-assistent

I morgon, torsdag 22 maj 2025, lanserar organisationen Sveriges Kommunikatörer en ai-assistent för kommunikatörer.

Verktyg och metoder
2025-04-09, 10:30

Almega kör igång tech-nätverk

Tjänsteföretagens organisation Almega, som just har tappat förbundet TechSverige sätter technätverket FutureTech för sina  resterade nio förbund.

arbetsmarknadVerktyg och metoder
2025-03-31, 17:52

Wallenberg – Borg rivstartar Vänsterpartiets ”regeringsskola”

Vänsterpartiet har kört i gång Regeringsskolan, en internutbildning för vänsterpartister som kan bli aktuella för politiska tjänster på Regeringskansliet.

politikVerktyg och metoder
2025-03-13, 12:36

Ungdomar ska utveckla demokratiskola i Almedalen

Almedalsveckan rekryterar feriearbetande ungdomar.

Verktyg och metoder
2024-01-23, 14:19

S-tungviktare släpper krisbok

Två före detta statssekreterare inom Socialdemokraterna har skrivit en bok som avslöjar vad som hände i regeringen under pandemin.

politikVerktyg och metoder
2023-12-05, 08:32

Mynewsdesk i ai-offensiv

Pr-tjänstföretaget Mynewsdesk lyfter in artificiell intteligens (ai) i hela sin plattform. Därmed ska användarna få en assistent när de ska kommunicera med medierna och skaffa förtjänt media.

prVerktyg och metoder
2023-05-09, 08:01

Borgerliga press-tungviktare ger ut bok för pressekreterare

Två tunga kommunikatörer från den borgerliga sidan ger ut en handbok för pressekreterare.

medierVerktyg och metoder
2021-06-16, 06:49

Sveriges Annonsörer släpper effektsystem

Sveriges Annonsörer släpper ”Effektinitiativet”.  Branschorganisationen hoppas skapa en svensk branschstandard för marknadsföringseffekt.

Verktyg och metoder
2021-01-28, 09:22

Episerver förvsinner som varumärke

Varumärket försvinner när den svenska globala cms-tillverkaren Episerver, byter inriktning.

Verktyg och metoder
2020-06-10, 13:19

Mynewsdesk lanserar ai-funktioner

Mynewsdesk uppgaderar sin pr-förmedlingstjänst med funktioner som bygger på artificiell intelligens.

Verktyg och metoder
Se alla nyheter

Utvalda kategorier

AffärerAnnonsdebattprAlmedalen
Rolf van den Brink

Rolf van den Brink

2025-04-02, 09:02

”Sex-säkerhetsbomben (l) i regeringen”

2025-03-16, 12:55

”Northvolt visar vägen för nya påverkansmetoder – och böcker”

2025-02-12, 11:34

”M och SD-ledamöterna vapenrasar – men av olika anledningar”
Se alla

DO JOBB

Inga lediga jobbannonser.

Se alla platsannonser

Mest läst

  • Veckans Brief: 100 söker jobbet som påverkare åt…
  • Toppmoderat kliver av – kan bli landshövding
  • Byrå går i konkurs efter ”omfattande avvikelser i bokföring”
  • SVT snor politikreporter från SvD
  • Ibrahim Baylan till Rosengrens byrå-koncern

Minst läst

  • Han gör JKL och MSL starkare på varumärke
  • Stefan Löfven (s) och Annie Lööf (c) håller pre…
  • Vänsterpartiet gör pressmeddelande av sorg för …
  • ”Dagens snackis kommer från Söder och inte Alme…
  • S föreslår en ”växa- växlareform”

Dagens Opinion är medieföretaget som riktar sig till engagerade och intresserade proffs inom opinionsbildning och digitalisering. Vår ambition är att utveckla, utmana och underhålla vår kunniga publik med hjälp av journalistik av hög kvalitet. Vi lever främst på intäkter från vårt innehåll, i huvudsak från betalande prenumeranter eller temasponsorer som vill driva frågor, sätta agenda eller överföra kunskap via vårt redaktionella innehåll.
Dagens Opinion startades år 2009.

Dagens Opinion är politiskt obundet och drivs som ett privatägt oberoende aktiebolag med säte i Stockholm.

Ansvarig utgivare

Rolf van de Brink

rolf@dagensopinion.se
  • Veckans Brief
  • Dagens Opinion
  • Användarvillkor

© 2024 Dagens Opinion.

  • Twitterx
  • Linkedin
  • Facebook
  • Instagram