Trycket på att kommunikationsbranschen ska ta ansvar för klimatomställningen ökar.

På DN Debatt den 27 september tog fyra forskare reklambladet från munnen. Cecilia Solér, docent i marknadsföring, Robin Bankel, forskare i marknadsföring, Katarina Graffman, kulturantropolog och Jacob Östberg, professor i reklam & pr skriver att de kan:

”tänka sig att reglera reklam för produkter och tjänster som är klimatbovar. På samma sätt som reklam regleras för produkter med hälsorisker som alkoholhaltiga drycker, spel och tobak, är det rimligt att reglera reklam för miljöskadliga produkter och tjänster som klimatbelastande flyg­resor, kött eller textilier”.

Detta är branschens intresseföreningar inte förberedda inför.

– Jag har inte så mycket just nu som jag kan kommentera kopplat till den debattartikeln som spänner över ett stort område utan vi jobbar just nu på hur vi ska driva denna fråga framåt, säger Hanna Riberdahl, vd för Sveriges Annonsörer.

Om Sverige ska vara ledande på grön omställning, ska inte kommunikationsbranschen också vara det?
 – Vi har ju inte satt något ramverk än. Men vi tror mycket på det som görs inom WFA (World Federation of Advertisers). Det är något vi ska ta rygg på. Det finns ingen anledning att uppfinna hjulet igen. Ju mer vi kan jobba tillsammans, desto bättre.