Varumärket "Samtiden – Fri Opinion" registrerades hos Patent- och registreringsverket, PRV, i juli av det sd-anknutna bolaget Samtid & Framtid AB.
 
Enligt riksdagsledamoten och gruppledaren Erik Almqvist (sd) syftar tidningen till att bredda debatten.
 
Partiet menar nämligen på att den svenska samhällsdebatten länge varit allt för snäv och uteslutande, där medierna och den av Sverigedemokraterna upplevda politiska korrektheten fått sätta gränserna.
– Då pratar vi inte bara om invandringsfrågor, utan det gäller även exempelvis rapporteringar från den arabiska våren, det som händer i Syrien just nu, och de fängslade svenska journalisterna i Afrika. Det märks att mycket av de fakta och diskussioner som försiggår i andra länder kommer inte fram i den svenska debatten, säger Erik Almqvist.
 
Samtiden kommer till en början att vara en nättidning, men ambitionerna är ”mycket högre än så”.
– Det kommer inte bli som Avpixlat.
 
Hur menar du då?
– Det här ska vara bredare och dessutom kommer initiativet inte från en invandringskritisk miljö eller från partiet, utan utifrån, från folk som är vana att jobba med journalistik. Ambitionen är att vara bredare i rapporteringen, inte bara i ämnesval utan vi kan också tänka oss ha kolumnister som är liberala, kristdemokratiska eller även från vänstern om det skulle finnas intresse. Vi har redan nu fått napp från andra politiska läger.
 
Vilka då?
– Jag kan inte berätta om det nu, i och med att vi ännu har lång tid kvar till lanseringen.
 
Erik Almqvist är också noga med att påpeka att tidningen inte kommer drivas av Sverigedemokraterna. Idén berättar han vidare kommer från en diskussion han haft med "några personer från mediebranschen", som presenterade en vision som han fann intressant. 
– Partiet är inte inblandat i detta, mer än att vi stöttar med mer praktiska saker och ekonomiskt nu i uppstarten. Vi kommer inte påverka tidningen.
 
Ytterligare detaljer kan han inte ge. Någon redaktionen är ännu inte klar och exakt hur tidsplanen ser ut är oklart. Planen är dock att kunna lansera tidningen under nästa år.
– Vi vill inte hasta oss fram, utan det är viktigt att vi har rätt personer på plats. Vi kommer också ha en liten testperiod innan vi går ut offentligt, för att se om det är en verksamhet som kommer hålla, säger Erik Almqvist.
 
Vilken målgrupp riktar sig tidningen till?
– I ett första skede är det människor som är medvetna och samhällsintresserade och söker information på ett bredare plan. Men på sikt är ambitionen att bli mycket större och bredare än så.
 
Du säger att partiet inte har något med tidningen att göra, annat än ni ger ekonomiskt stöd. Men ser ni ingen risk i att den ändå kommer förknippas med er?
– Man kommer nog vilja göra den kopplingen i början, men Sverige har ju en historia av politiska partier som är delägare i olika mediebolag och tidningar. Det är inget nytt fenomen, men vi kommer vara tydliga med vilken roll partiet har.
 
Tanken är dessutom att i framtiden eventuellt sälja bolaget och tidningen.
– Jag kan inte säga i vilken takt, men det ska bli ett brett ägarskap som står utanför partiet, säger Erik Almqvist.
 
Ordförande i bolaget Samtid & Framtid är den Prideaktuella Christoffer Dulny, som jobbar för Sverigedemokraterna i riksdagen. Oscar Sjöstedt, politisk sekreterare för partiet i riksdagen, och Paula Bieler, som utmanar Gustav Kasselstrand om ordförandeposten i SDU, är ordinarie ledamöter i bolaget. Suppleanter är pressekreteraren Eric Myrin samt Per Åke Björklund, som är vd för Blåsippan AB, ett annat sd-anknutet bolag.