Sverigedemokraterna vill ha tydliga regler i skollagen för hur skolorna får marknadsföra sig. Marknadsföringen ska handla om själva undervisningen och får inte riktas till barn under 16 år och elever och lärare får inte ägna sig åt marknadsföring under skoltid, föreslår Sverigedemokraterna.
Sverigedemokraterna tar fasta på en undersökning från TNS Sifos bruttomätning av reklamköp, vilken visar att gymnasieskolorna ökade sina köp 20 till 42 miljoner mellan 2009 och 2011. Tillkommer konsultarvoden och reklamköp på internet och arbetstid när "både rektorer, lärare och elever tvingas lägga ned på ren marknadsföring av den egna skolan". Stora resurser, som hae kunnat användas till undervisning, anser Sverigedemokraterna.
SD-ledamöterna anser också att det "förekommer påtagligt oseriös marknadsföring av många gymnasieskolor där det utlovas läsplattor, betalda utlandsresor och ekonomiska bidrag, som då benämns ’studiebonus’.
"Att skattemedel som är avsedda för undervisning används till oseriös marknadsföring och direkta ekonomiska bidrag, vilka måste kategoriseras som rena mutor, är djupt otillfredsställande", enligt Sverigedemokraterna.
Sverigedemokraterna som skrev under motionen
Richard Jomshof
Carina Herrstedt
Robert Stenkvist
Christina Thuring
Stefan Jakobsson
Nina Kain
Utvalda kategorier


Rolf van den Brink
DO JOBB
Inga lediga jobbannonser.