UPPDATERAD. Svenska Spel är ny huvudsponsor till Svenska Skidförbundet från och med 1 juli.

Avtalet är värt 125 miljoner kronor för fem år. Svenska Spel blir övergripande huvudsponsor. I dag har längdåkning Vattenfall som huvudsponsor, medan Bauhaus huvudsponsrar skicross och free scale medan Forefront är dito för puckel. Dessa avtal löper ut samtidigt som Svenska Spel kliver in som huvudsponsor.

Svenska Spel är sedan tidigare presentatör av längdlandslaget.

Men Vattenfall blir dock kvar som ”energy partner” och ska bland annat ge stöd i hållbarhetsfrågor. Även Bauhaus och Forefront blir kvar som partners. Sedan tidigare är också VW och Audi en av Skidförbundets tyngsta sponsorer.

Är det mycket skidor på tv och en vit vinter som bäddar för sponsorframgångarna?
 – Det är alltid mycket skidor på tv. Att det är vitt i hela landet gör att man tänker på vinter. Sedan handlar det om att vara aktiv. Vi har bland annat folk som jobbar hela tiden med sponsorfrågorna, säger Ola Strömberg, förbundsdirektör på Svenska Skidförbundet.

Han vill inte svara på vad affären med Svenska Spel innebär för förbundets totala omsättning.

– Det kan vi inte gå in på eftersom (det nuvarande) avtalet med Vattenfall är konfidentiellt. Men vi är nöjda med avtalet.

Svenska Skidförbundet omsätter totalt runt 200 miljoner kronor, varav 80-85 procent är ”självfinansierat”, alltså inte finansierat vi statliga medel.

– Vi är ett av de förbund som är mest självfinansierade. Det är vi nöjda med.