Sveriges Olympiska Kommitté och klädjätten H&M avslutar sitt samarbete. Det innebär att en japansk konkurrent får skruda den blåglula olympiska truppen.

Det är det japanska klädmärket Uniqlo som blir ny huvudpartner till Sveriges Olympiska Kommitté. Avtalet innebär att den svenska OS-truppen 2020 och 2022 kommer att bära kläder från det japanska bolaget. Avtalet omfattar bland annat olympiska och paralympiska sommarspelen i Tokyo 2020 och vinterspelen i Peking 2022.

”Vi känner väldigt starkt för det här partnerskapet, det blir ett naturligt steg för oss efter att vi i augusti först kom i kontakt med den svenska marknaden när vi öppnade vår Uniqlo-butik i Stockholm”, säger Tadashi Yanai, som ordförande och vd för Uniqlos moderbolag Fast Retailing i ett pressmeddelande.

På H&M är det lite mer förteget:

”Vi har haft ett fantastiskt samarbete med att klä de svenska trupperna över tre olympiska och paralympiska spel.  Vi har nu avslutat samarbetet och skiljs som de bästa vänner, mejlar en talesperson på H&Ms pressavdelning.

Okej. Är ”vi” är lika med H&M?
– Ja. H&M och SOKs samarbete är nu avslutat.