Samabetet innebär att de två tidningarna hjälper varandra med reklamköpare som annonsera via native att komma fram i båda kanalerna och anpassa materialet om så behövs.
– Det är ett samarbete om parallellpubliceringar för kunder som vill synas i både GP och Svenska Dagbladet. Nu behöver de inte längre jobba i parallella processer, säger Anna Bengtsson, försäljningsdirektör på Stampen Media som driver GP (Göteborgs-Posten).
Hur väl stämmer era målgrupper överens egentligen, är inte SvD en snobbig Stockholmstidning och GP en mer alldaglig Göteborgstidning?
– Båda målgrupper är köpstarka, befinner sig i en trygg kontext med lokal förankring. Vi har väldigt lika målgrupper.
Vad kostar det att köra en native-annons?
– Det beror på. Man kan köpa per visning eller köpa en större del av trafiken eller per läsning.
Utvalda kategorier

Rolf van den Brink
DO JOBB
om oss Dagens Opinion riktar sig till engagerade och intresserade proffs inom opinionsbildning, kommunikation och samhällsförändring. Vår ambition är att utveckla, utmana och underhålla vår...