De nya riktlinjerna är framtagna av mittenkoalitionen i Stockholm. De berör vilken typ av marknadsföring och reklam vårdgivare, med avtal med Region Stockholm, får bedriva.
Vårdgivarna som omfattas av de nya riktlinjerna är digitala och fysiska vårdgivare inom offentligt finansierad hälso- och sjukvård samt tandvård, ej privat finansierad vård samt till underleverantörer som är vårdgivare enligt Socialstyrelsens definition.
”Patienter ska känna sig trygga med den information de får från skattefinansierad hälso-och sjukvård. Jag blir bekymrad när jag ser reklam i stil med att ”nu är det förkylningssäsong – kontakta vården”. Det leder till oro hos patienter, och risk för att patienter med störst behov trängs undan. Som vårdgivare har man ett ansvar för de signaler man sänder ut. Nu skärper vi riktlinjerna för vilken reklam och marknadsföring vårdgivare kan göra”, kommenterar Talla Alkurdi, Hälso- och sjukvårdsregionråd (s).
De nya riktlinjerna ska
* etablera tydliga villkor för marknadsföring av hälso- och sjukvård samt tandvård och bidra till att invånare får god och relevant information om de tjänster som erbjuds
* reglera så att den marknadsföring som skapas är tydlig, informativ och baserad på fakta
genomföra regiongemensamma principer som bidrar till att underlätta invånares val samt
* upprätthålla ett högt förtroende för svensk hälso- och sjukvård.
vårdgivares marknadsföring ska inte:
* uppmuntra till vård som inte är medicinskt eller odontologiskt motiverad
* utformas så att den kan anses som stötande eller kränkande
* påverka invånare och patienter att välja alternativ som inte är evidensbaserade och därigenom riskera att försämra invånarens och patientens förmåga att fatta ett välgrundat beslut
* syfta till merförsäljning av privat finansierad vård vid marknadsföring av produkter och tjänster som är avtalade med Region Stockholm
* formuleras så att invånare och patienter riskerar att vilseledas om vad som omfattas av avtalet med Region Stockholm.
Alex Mörén
alex@dagensopinion.se
Utvalda kategorier

Rolf van den Brink
DO JOBB
Tror du på fri företagsamhet och att privata företag är viktiga i välfärden? Vill du vara med och förbättra förutsättningarna för Sveriges tjänsteföretag? Då ska...
Attendo är ett av Nordens ledande omsorgsföretag och är noterat på Nasdaq Stockholm. I takt med att koncernen växer och utvecklas stärks nu den centrala...