
Svenska Turistföreningen, STF, vill få fart på besöken i landet och kör i gång en livesänd turistbyrå, Svemesterbyrå.
Tanken är livesända program på olika teman via Zoom ut på Facebook, först ut är ”mys, lokal mat och roadtrips”. Ett första program smygsändes i torsdags under ledning av journalisten Ann Söderlund.
– Inför regeringens beslut om inrikes resor, skapade vi idén på 48 timmar. Beskedet skulle komma 3 juni, men kom på torsdag (6 juni). Så programmet fick handla om sommarminnen. Smyglanseringen sågs av 57 000 (views) på Facebook. Det är fantastiskt, säger Jenny Engström, kommunikationsansvarig på STF.
Nästa program kommer i kväll klockan 17. Tanken är att gästerna i programmet ska komma med tips på platser att besöka i Sverige. Tittarna ska också kunna ställa frågor via Facebook.
STF har ett antal boenden som behöver fyllas denna sommar. Men det är inte det primära syftet med kampanjen, enligt Jenny Engström.
– Det är att få flera att upptäcka en ny plats under sommaren.
STF har inte satt upp några kvantitativa mål för kampanjen, som är utvecklad tillsammans med byrån First Lady.
– Tillsammans är vi ett kreativt team. De gör den digitala produktionen. De är superduktiga.
Utvalda kategorier

Rolf van den Brink
DO JOBB
Almega Tjänsteföretagen söker en strategisk och engagerad förbundsdirektör som vill leda och utveckla vårt arbete för att stärka tjänstesektorn. Vi samlar en mångfald av branscher...
om oss Dagens Opinion riktar sig till engagerade och intresserade proffs inom opinionsbildning, kommunikation och samhällsförändring. Vår ambition är att utveckla, utmana och underhålla vår...