Henrik Segergren, vd för och en av sju ägare av Stendahls berättar om hur den Benelux-baserade koncernen Intractos kom att förvärva den klassiska svenska reklambyrån.

– Det går bra för oss och vi är starka, men vi behöver ta nästa steg. Det händer så mycket på marknaden. Vi hade börjat titta på olika alternativ när vi i början på året blev approachade av Intracto, som var intresserade av att hitta ett fotfäste i Norden. När vi träffade dem kände vi att det var en bra match kulturellt och i hur vi såg på marknaden. Det var tydligt att det fanns en massa spännande och bra möjligheter, berättar Henrik Segergren.

Fanns fler intressenter?
 – Vi har framför allt haft en dialog med dem (Intracto).

Hur ser visionen ut framåt?
 – Vi har en gemensam ambition att bygga en stark en to end-partner för våra kunders behov av strategi, kommunikation, tech, data och ta ansvar för hela kund och varumärkesupplevelsen och skapa de sömlösa upplevelser som konsumenterna har blivit så drillade i under corona då digitaliseringen har tagit ett jätteskutt jättekliv framåt, säger Henrik Segergren och fortsätter:

– Konsumenterna förväntar sig en helt annan nivå med interaktioner från företagen de köper produkter och tjänster från. Vi får nu mer muskler att fortsätta att utvecklas och komplettera med fler och bättre delar.  Där ser vi att det finns kompetenser som vi inte hade varit lika snabba att bygga.

Vad händer med varumärket Stendahls?
 – Stendahls finns kvar tills vidare. Sedan är inte detta ett byrånätverk utan en idé om att ha uppdragsgivarna i centrum. Så vi skapar ett gemensamt och starkt bolag som kan sätta uppdragsgivarnas utmaningar i centrum.

De sju delägarna som säljer har också använt en del av köpeskillingen, som inte Henrik Segergren vill prata om, till att köpa in sig i Intracto.

– Intracto-gruppen har förvärvat 100 procent av Stendahls, så har delägarna återinvesterat i Intracto. Alla är nöjda och med på resan framåt.

Har ni ägare en låsningsperiod (earn out)?
 – Egentligen inte. Det är ett bra upplägg som inte har några snedvridande effekter. Det är rent och enkelt. Vi är committade för den fortsatta resan.

Måste en byrå ha de internationella musklerna för att klara vad marknaden frågar efter?
   – Vi har gjort det framgångsrikt, men frågeställningarna blir mer komplexa och det är en ganska stor efterfrågan på allt som rör digitaliseringen och kommunikation. Vi är i ett läge där vi behöver tacka nej till uppdrag. Det är svårt att växa organiskt i takt med efterfrågan. Med mer fart och muskler kan vi titta på andra alternativ och komma åt delar vi inte har idag.

Stendahls-koncernen omsatte under 2019 167 (213) miljoner kronor på 108 (118) anställda. Byråintäkten låg på 145 (165) miljoner kronor. Rörelseresultatet låg på 4,5 (12,6) miljoner kronor.

En intervju med Intractos koncernchef Pieter Janssens finns i utgåva 15 av Dagens Opinions prenumererade veckomagasin Veckans Brief.