Enligt Sten Nordin har Stockholms stad under flera år etablerat alltmer kontakt med stadens kreativa näringar, företag som tidigare inte varit så synliga för politikerna. 
– Nu är tiden mogen för en aktiv direktkontakt med Stockholms och framtidens branscher. När man är på spaning efter framtidens jobb är de kreativa näringarna mycket intressanta, säger Sten Nordin.
 
Han räknar med att hinna besöka ”en handfull” företag inom olika kreativa områden som film, mode och design.
– Det finns ju naturligtvis ett antal företag man kan besöka. De som jag i nuläget kan nämna är produktionsbolaget Tre Vänner som ligger bakom Snabba Cash, filmteknikföretagen Dagsljus och Europa Sound och det välkända modeföretaget Filippa K. När det gäller mode är också Mayla intressant. 
 
Ser du PR- och kommunikationsbyråer som kreativa näringar?
– Ja, det gör jag definitivt.  Men de är ju mer etablerade och har varit synliga för oss under en längre tid. 
 
 Vad kommer dina besök att få för effekter?
– Det är framför allt för att jag ska bli duktigare, vilket i sin tur kan generera en mer aktiv politik från Stockholms stad i fråga om kreativa näringar. Det gäller att hela tiden hänga med och veta vilka företag som finns, vilka som växer och vilka krav de ställer på oss politiker. 
 
Vad kräver de då?
– Kompetensförsörjning. Det innebär att vi måste utbilda tillräckligt många och ge praktiska möjligheter för de som vill flyttar hit. Mina besök är ett sätt lyssna in vad framtidens skola ska innehålla. 
 
Oscar Örum