När regeringen 2010 beslutade om att flytta körkortshanteringen från länsstyrelserna till Transportstyrelsen var det i syfte att effektivisera verksamheten, minska kostnaderna och korta ner handläggningstiderna.
Men statskontorets utvärdering av den så kallade körkortsreformen visar att målen endast delvis uppnåtts och att en del problem kunde ha undvikits om reformen varit bättre förberedd.
Myndigheten pekar bland annat på att kostnaderna snarare än minskat med 50 miljoner kronor ökat med ungefär 55 miljoner kronor.
”En förklaring till att kostnaderna inte har minskat är att antalet årsarbetskrafter som används för körkortshandläggningen fortfarande ligger på samma nivå som innan reformen. Att Transportstyrelsen numera fattar ett stort antal beslut automatiskt har därmed inte som förväntat resulterat i att antalet årsarbetskrafter har minskat”, skriver myndigheten i rapporten.
Hittills ska reformen ha kostat drygt 200 miljoner kronor. Utöver kostnaderna har också ärendehandläggning i början varit alltifrån problemfri. Till exempel ska drygt 11 000 färre körkort ha återkallats, bland annat för att handläggningen påbörjades för sent.
Men målet om kortare handläggningstider har däremot delvis uppnåtts, då det numera är ”möjligt att fatta automatiska beslut i enklare ärenden inom ett fåtal dagar”. Men det är ännu många ärenden som har en mycket längre handläggningstid än några få dagar.
Ett annat mål med reformen har varit att skapa bättre förutsättningar för en mer enhetlig rättstillämpning, något Statskontoret anser har uppnåts, liksom målet att allmänheten ska kunna komma i kontakt med Transportstyrelsen i körkortsärenden.
Utvalda kategorier

Rolf van den Brink
DO JOBB
Dagens opinion söker praktikant inom marknadsföring och media
om oss Dagens Opinion riktar sig till engagerade och intresserade proffs inom opinionsbildning, kommunikation och samhällsförändring. Vår ambition är att utveckla, utmana och underhålla vår...