För två veckor sedan invigdes officiellt Statens servicecenter i Gävle, Östersund och Stockholm. På Gävlekontoret stod civil- och bostadsminister Stefan Attefall (kd) för högtidligheterna. Myndigheten skapades dock redan juni och syftet är att statsförvaltningens administrationsuppgifter, som ekonomi- eller löneadministration och e-handel, ska kunna samlas hos Statens servicecenter och därmed spara uppemot 300 miljoner kronor per år.
Det är hittills frivilligt för en myndighet att ansluta sig till Statens servicecenter. Men samtidigt höjs kraven på myndigheters administrationshanteringen under 2013, vilket ger en oansluten myndighet två val: att bli minst lika effektiv själv eller att ansluta sig till Statens servicecenter.
– Myndigheter som vill sköta administrationen i egen regi måste kunna visa att de är lika effektiva som vi är. Bevisbördan ligger alltså på myndigheterna, säger Stig Jönsson som Statens servicecenters generaldirektör.
Han är nöjd med myndigheternas intresse för det nya konceptet under de två första veckorna sedan invigningen och säger att Statens servicecenter har en dialog med ”väldigt många myndigheter som vill köpa våra tjänster framöver”.
– Det har varit ett stort tryck på handelssidan, främst när det gäller e-handel. Regeringen har sagt att myndigheterna måste ha ett fungerande e-handelssystem i drift i slutet av 2013.
Enligt Stig Jönsson har nu ett 90-tal myndigheter anslutit sig och i takt med att fler tillkommer ökar också personalen på Statens servicecenter, som i dag har omkring 225 anställda. Målet är att är att andelen anslutna myndigheter ska öka från 14 procent till 25 procent fram till slutet av 2015.
Kommer det inte att försvinna många administrationstjänster runt om i landet?
– Jo, så blir det ju förstås. Men det beror på i vilken situation som myndigheten är i, i många fall är det pensionsavgångar som gör att myndigheten väljer att sluta sköta det i egen regi. Dessutom kan vi överta personal i vissa fall.
Kan inte privata företag sköta den här typen av uppgifter?
– Jo, det kan man nog tänka sig. Det är ju fritt fram för myndigheterna att anlita företag och vi har sagt att vi ska titta på förutsättningarna att på sikt anlita fler underleverantörer som kan göra en del av vårt jobb i stället för att vi gör det i egen regi. I dag köper vi all it-drift och it-förvaltning från exempelvis Tieto och Visma.
Kommer företag som Vattenfall och SAS att kunna ansluta sig till Statens servicecenter?
– Det vet jag inte, men i dagsläget är det bara statliga myndigheter som har den möjligheten.
Oscar Örum