Två tidigare medarbetare på JMW Golin startare ett pr-erbjudande för företag och organisationer som vill nå generation Z, (födda mellan cirka 1995 och 2010).

Det är Sara Valtersson och Hannah Resare som startar Z.network. Båda jobbade senast på byrån JMWGolin.

Hannah Resare berättar:

– Jag slutade i höstas och för att börja frilansa. Jag och Sara jobbade tätt på JMW och hade samma syn på pr och kunde jobba tillsammans på ett annat sätt. Hon slutade i februari och nu har kört i gång nätverket.

Tillsammans har de utvecklat ett erbjudande som de ska driva i ett nätverk, snarare än i en byrå.

– Vi behöver vara snabbfotade och inte ha så långa processer och kunna bilda olika team. Då är det bättre att vi jobbar i ett nätverk.

Kan inte de traditionella pr-byråerna kommunicera med generation Z?

– Det kan de så klart. Men vi har känt att de inte har lyckats riktigt med konverteringen. Där vill vi komma in med andra perspektiv och inte jobba bara med traditionella medier utan även infuencer marketing och sociala medier.

Har ni någon kund?
  – Ja, men det är konfidentiellt.