En av byråerna som uppstår när pr-byrån Oxenstierna & Partners klyvs i två är Oxenstierna Kommunikation. Den ska drivas av Anna Oxenstierna som berättar mer om planerna.

Anna Oxenstierna, som också fick också ge den förra byrån namn. Oxenstierna & Partners drev hon i 16 år tillsammans med Linna Österman, som kastar loss för att starta Korp Kommunikation.

– Vi har jobbat i 16 år och har varit duktigt framgångsrika. Men på något sätt kändes det som att det fanns mer att ge. När jag drog igång Oxenstierna Kommunikation år 2003 var tanken att jobba i nätverk med partner i en bredare konstellation och sätta ihop skräddarsydda team för en uppgift, ungefär som att rollbesätta en teater, säger Anna Oxenstierna.

Oxenstierna & Partners utvecklades dock till en mer traditionell byrå med både anställda och frilansande konsulter.

– Mot slutet blev det att Linna jobbade mest med de anställda och jag med konsulterna. Jag har ett stort nätverk inom kapitalmarknad och kommunikation.  Jag kände att jag ville gå tillbaka till ursprungstanken och det här är ett sätt att göra mer och bredda verksamheten.

Oxenstierna Kommunikation får inga anställda från början.

– Men vi har kontrakterade förhållanden med våra partners. I en framtid får vi se vad som gäller, men i dagens läge finns mycket duktiga proffs genom gig-ekonomin där folk jobbar hemifrån och vill ha större flexibilitet. Så vi tror att vi kan skapa bra kommunikation till en lägre kostnad och få en bättre ekonomi. Vi har fått mycket positiv respons från kunderna.

Oxenstierna Kommunikation ska ha ett system för vinstdelning även bland kontrakterade konsulter. Några av dessa bildar en ”startkedja” av konsulter: Mats Renée, Björn Mogensen och Cecilia Schröder.

– Förhoppningsvis ska vi utveckla oss och bredda nätverket ytterligare.