Coronakrisen förstör affärer, men ger också möjligheter.  Bentigo kan vara landets första byrå för enbart digitala event och hoppas kunna genomföra 100 digitala event per månad.

Eventbyrån Herr Omar, som bland annat hjälper Rise, SCB och Amnesy med event, såg sina affärer gå upp i rök under coronapandemin. Då föddes idén till byrån Bentingo, som har som affärsidé att enbart arrangera digitala event. Byrån grundas av Jörgen Dyssvold, eventdesigner, Madelene Lettman, produktionsledare och Anders Bolin, vd. Trion jobbar även på Herr Omar.

Jörgen Dyssvold berättar:

– När coronapandemin satte stopp för möten med över 50 personer, hörde våra kunder av sig och sköt upp sina event. Alla artister och föreläsare blev av med sina uppdrag. Alla blev chockade. Men kunderna började höra av sig och ville göra saker och på andra sidan fanns leverantörer som blivit av med sina uppdrag. Då såg vi att det fanns ett behov av att länka samman efterfrågan med tillgången.

Bentigo har tagit fram flera produkter som kunderna ska kunna välja bland, det handlar bland annat om föreläsningar med Måns Möller eller matlagning på distans med Jesscia Frej. Bentigo ordnar även provsmakning på distans.

– Vi såg att man behöver skapa upplevelser som efterliknar de fysiska så mycket som möjligt. Ostprovningar, musik och föreläsningar på distans fungerar utmärkt.

Vad har ni för affärsmål?
– Nu gör vi en smyglansering och hoppas kunna få in förfrågningar på tio event under sommaren och därefter ett 100-tal event per månad. Men för att lyckas med det behöver vi lansera fler produkter. Vi ska lansera en produkt per vecka.

Och varför heter ni Bentigo?
 – Det är en lång historia. Det kommer från bento-boxen, en mix av olika saker.