Bonnier News Consumer, som inrättades under 2024 som ett parallellt affärsområde till Bonniers Business Media, under 2024 pressade upp marginalerna under året. Omsättningen ökade blygsamt med 0,3 procent till 6,8 miljarder kronor.
Resultatet ökade däremot med 34 procent till 441 miljoner kronor, vilket ger en marginal på 6,5(4,8) procent.
I området ingår några av landets tyngsta titlar som Dagens Nyheter och Expressen samt Bonniers magasin och lokalpress.
Förklaringen till den ökade vinsten är enligt Bonniers kommunié: ”Högre snittintäkt per prenumerant i kombination med fler digitala prenumeranter samt sänkta kostnader är det som främst drivit resultatet”.
”Alla delar går framåt. Det bekräftar att det finns en stor betalningsvilja för vår journalistik och att strategin inom koncernen med gemensamma kommersiella funktioner och plattformar fungerar”, pressmeddelar Peter Wolodarski, affärsområdeschef och ansvarig för Bonnier News Consumer tillika chefredaktör för Dagens Nyheter.
Bonnier News Locals förbättrar resultatet från 40 till 75 miljoner kronor. 60 procent av kunderna är digitala.
Bonnier Publications (magasinen) förbättrar resultatet från 34 till 41 miljoner kronor.
Dagens Nyheter förbättrar resultatet från 220 till 245 miljoner kronor.
Expressen förbättrar resultatet från 33 till 80 miljoner kronor.
Utvalda kategorier

Rolf van den Brink
DO JOBB
om oss Dagens Opinion riktar sig till engagerade och intresserade proffs inom opinionsbildning, kommunikation och samhällsförändring. Vår ambition är att utveckla, utmana och underhålla vår...