UPPADERAD. Sveriges Radio sjösätter en varumärkeskampanj för kanalen P3, som relanserades i januari 2020.

Det handlar om en rikstäckande höstkampanjen som går utomhus och digitalt.

Sveriges Radio vill får fram att ”P3 levererar högkvalitativa och många av Sveriges största poddar, och är radiokanalen för de som gillar populärkultur, samhällsjournalistik, ny musik och humor”, enligt ett utskick.

Kampanjens röda tråd lyder: Testa något nytt på nya P3.

Kampanjen riktar sig till ”både tidigare och nya lyssnare”.

Kampanjenperioden är 12 oktober- 19 november 2020.

Reklambyrå är Golf.

”Kampanjen som nu startar ska bygga P3s varumärke i en bredare målgrupp och fortsatt stärka kanalen. Vi kommer att arbeta med flera insatser över året och in i nästa år, hela tiden med fokus på att stärka varumärket och öka lyssningen”, mejlar Caroline Pouron, kanalansvarig för P3.

Hur har lyssnandet utvecklat på P3 sedan relanseringen?
 ”Vad ligger kampanjbudgeten på?”Målet med omgörningen av P3 var att bryta den nedåtgående linjära trenden. Det har vi lyckats med. Vi vill inte ännu dra allt för stora växlar på siffrorna. Därför vill vi inte gå in mer i detalj på siffrorna. Men vi kan säga att vi ser en uppgång bland lyssnare mellan 20-34 år”.

Vad har ni för budget för kampanjen?
Vi anger aldrig individuella kampanjbudgetar”.